دسته‌بندی کتاب‌ها
آپلود کتاب

دانلود رایگان PDF کتاب سازه‌های غشایی و نقش گنبد در معماری ایرانی اسلامی

کانال تلگرام کتاب سبز
عضویت

معرفی کتاب سازه‌های غشایی و نقش گنبد در معماری ایرانی اسلامی

کتاب سازه‌های غشایی و نقش گنبد در معماری ایرانی اسلامی نوشته‌ی ایمان الیاسیان، به بررسی ضرورت استفاده از این نوع پوشش در گذشته می‌پردازد.

در بخشی از کتاب سازه‌های غشایی و نقش گنبد در معماری ایرانی اسلامی می‌خوانیم:

یکی از کلیشه‌های رایج در مورد معماری ایرانی، توصیفاتی است که در مورد گنبدهای زیبای آن وجود دارد. در این که گنبد به عنوان یکی از فرم‌های مورد استفاده در معماری، تا چه حد می‌تواند زیبا و موزون باشد بحثی نیست، اما مشکل آن است که در اکثر اوقات این توصیفات، به استعاره‌هایی ادبی تبدیل می‌شوند که شاید ربطی به دلایل پدید آمدن این فرم معماری در طول تاریخ و نحوه تکامل آن داشته باشد.

حتما شنیده اید که بسیاری از کسانی که شیفته هنر ایران هستند، گنبدها را نمادی از آسمان می‌دانند. اما آیا گنبد در معماری گذشته فقط کارکردی نمادین داشته و یا ضرورت‌های ساختاری و نیازهای ساختمانی باعث به وجود آمدن این فرم معماری شده است؟ نیازهای ساختمانی گنبد، یکی از انواع پوشش‌هایی است که برای پوشاندن سقف یک مکان می‌تواند مورد استفاده قرار بگیرد.

پس در درجه اول، کاربردی کاملاً ساختمانی دارد. اگر بخواهیم بحث را ساده کنیم باید بگوییم سقف با پوشش یک فضای معماری، می‌تواند تخت یا منحنی (قوس‌دار) باشد. پوشش تخت یا مسطح، همین پوششی است که هم اکنون به طور معمول در ساختمان‌های مسکونی عادی مورد استفاده قرار می‌گیرد. پوشش غیر تخت، انواع گوناگونی دارد، مثل گنبد و انواع دیگر پوشش‌هایی که در آن از قوس‌ها و منحنی‌های دیگر استفاده می‌شود. گنبد از نظر هندسی از دوران یک قوس حول محور عمود به وجود می‌آید.

کلمات کلیدی: انواع گنبد در معماری اسلامی، طاق و گنبد در معماری اسلامی، گنبد نماد چیست، گنبد نماد چیست، طراحی گنبد، چگونگی ساخت گنبد در قدیم، نحوه ساخت گنبد، سازه های غشایی pdf،

برای دسترسی قانونی و آسان به بیش از ۵۰،۰۰۰ کتاب الکترونیک و کتاب صوتی فارسی اپلیکیشن کتابراه را، رایگان نصب کنید.

کتابراه، دانلود کتاب الکترونیک و صوتی
مشاهده

دانلود رایگان کتاب با کتاب سبز

کتاب سبز بزرگترین مرجع رایگان دانلود کتاب الکترونیکی با بیش از ۱۰،۰۰۰ کتاب، کتاب صوتی و رمان است. با کتاب سبز در تمامی موضوعات مانند داستان و رمان، مجله، موفقیت و روانشناسی، تاریخی، کامپیوتر، علمی، دانشگاهی، کتاب صوتی و...کتاب برای دانلود قرار داده شده است. دانلود کتاب‌ها با فرمت PDF یا MP3 است. تمامی کتاب‌های موجود با در نظر گرفتن حقوق مولفان برای دانلود رایگان انتشار یافته‌اند. تمامی مولفان می‌توانند کتاب‌ها و مقالات با ارزش خود را برای انتشار رایگان به کتاب سبز ارسال کنند.