دسته‌بندی کتاب‌ها
آپلود کتاب

دانلود رایگان PDF کتاب جنبش دانشجویان ایرانی در خارج با تکیه بر انجمن اسلامی آمریکا

کانال تلگرام کتاب سبز
عضویت

معرفی کتاب جنبش دانشجویان ایرانی در خارج با تکیه بر انجمن اسلامی آمریکا

کتاب جنبش دانشجویان ایرانی در خارج با تکیه بر انجمن اسلامی آمریکا، پایان نامه‌ای است که داود بهرامی سیاوشانی در سال تحصیلی 1382 تا 1383، از آن دفاع کرده است و اینک به صورت کتاب در اختیار شما قرار می‌گیرد.

تحقیق فعلی، دوره زمانی دهه 1960میلادی تا ابتدای انقلاب اسلامی را بررسی می‌کند. این تحقیق، چگونگی شکل‌ گرفتن «انجمن اسلامی آمریکا» از بطن «کنفدراسیون دانشجویان ایرانی» است و چون یک تحقیق علمی می‌باشد، ابتدا مقدمه‌ای تاریخی از چگونگی ارتباط ایرانیان با خارج و هم چنین مقوله‌ای به نام اعزام دانشجو مورد بحث و توصیف قرار گرفته است. و چون محدوده آن، کشور ایالات متحده آمریکا می‌باشد، بحثی اساسی در مورد تاریخچه ارتباط ایران و امریکا انجام شده است. با توجه به اینکه می‌بایستی اولین مفهوم از عناوین راکه «جنبش دانشجویی» می‌باشد به خوبی مورد تحلیل قرار داد، ابتدا، فشرده، مختصر و جامع؛ تاریخچه جنبش دانشجویی در داخل، توضیح داده شده است، زیرا از همین دانشجویان و ارتباط آن‌ها با خارج بود که جنبش دانشجویی خارج در مقطعی، از یک جنبش صرفا صنفی به یک جنبش سیاسی اجتماعی فعال و پرتحرک تبدیل شد.

هیچ کس نمی‌تواند در تأثیر متقابل جنبش دانشجویی داخل و خارج از کشور شک نماید، چرا که افرادی چون دکتر حسن حبیبی، دکترابوالحسن بنی‌صدر و دکتر ابراهیم یزدی؛ همه محصول جنبش دانشجویی‌ای هستند که به علت جو حاکم در آن زمان ناچار به ترک کشور می‌شوند تا با مهاجرت به اروپا و آمریکا بتوانند یاد و خاطره جنبش دانشجویی داخل را زنده نگاه دارند. یاد آوری همه ساله واقعه 16 آذر، به سبب اهمیتش در جنبش دانشجویی داخل و خارج، نمادی است از زنده نگه داشتن جنبش دانشجویی. در این تحقیق، در باره چگونکی تشکیل احزاب درایران وشرح مختصری از احزابی که به نوعی درجنبش دانشجویی تاثیر گذار بوده‌اند، توضیح داده شده است.. یک فصل از کتاب، اختصاص به فعالیت ساواک و همکاری با سازمانهای جاسوسی چون «سیا» دارد که در کنترل دانشجویان نقش بِسزایی داشت. ساواک شعبه‌های متعددی در اروپا و آمریکا داشت که با جمع‌آوری اطلاعات و کنترل آدرس و فعالیت هر یک از اعضای فعال و هماهنگی با مرکز، توانست عده‌ای را به خود جذب نماید.

افرادی چون پرویز نیکخواه و کورش لاشایی که از فعالین کنفدراسیون بودند، سرانجام به دام این شبکه مخوف گرفتار شده، تن به همکاری دادند. در فصل دیگری از کتاب، جنبش چریکی ایران مطرح شده است. با توجه به اینکه، دهه چهل شمسی، نقطه عطفی در مبارزات تاریخ ایران می‌باشد، بنابر این، بطور جداگانه، به گروه‌هایی که دست به مبارزه مسلحانه زده‌اند، اشاره شده است. به علت اینکه نقطه افتراق انجمن‌های اسلامی خارج از کشور با چریک‌ها بر سر مبارزه مسلحانه است، کلیه دیدگاه‌های چریکی در این فصل، به چالش گرفته شده است. ضمنا مراحل شکل گیری استراتژی مجاهدین خلق به سبب اینکه آنان نیز، به مبارزه مسلحانه روی آوردند، در این فصل توضیح داده شده است. فصلی از کتاب نیز، مربوط به پیدایش احزاب کمونیستی از زمان تشکل سراسری مارکسیست‌ها تا زمان انقلاب در ایران است که به سه دوران تقسیم می‌گردد:

1. دوران سوسیال دموکراسی
۲. دوران کمونیستی
۳. دوران توده‌ایحز ب توده

به سبب تأثیراتی که بر جنبش دانشجویی داشته، بطور تفصیلی مطرح شده است. انشعابات از این حزب هم محل بحث بوده است. «اپوزیسیون در اروپا»، عنوان یکی دیگر از فصل‌های کتاب می‌باشد. در این فصل، گروه‌هایی مانند: «کنفدراسیون دانشجویان ایرانی، اتحادیه دانشجویان ایرانى در اروپا، سازمان اروپایى جبهه ملى ایران، جامعه سوسیالیست هاى ایرانى در اروپا، گروه سوسیالیست‌های انقلابی ایران» معرفی شده‌اند. هم چنین، درباره «اتحادیه انجمن هاى اسلامى اروپا» و پایه گذاران آن، مانند «شریعتی، صادق طباطبایی و بنی صدر» به تفصیل توضیح داده شده است. حجم بخش مربوط به «کنفدراسیون»، مفصل‌تر می‌باشد. هم چنین، در مورد انجمن اسلامی آمریکا می‌بایستی یک فصل جداگانه اختصاص داده می‌شد. در این فصل، به معرفی یک یک چهره‌های مؤثر یا مؤسس پرداخته شده است. چهره‌هایی که معجونی از همه گروه‌ها می‌باشند و در عین حال که وابسته به جبهه ملی، نهضت آزادی و یا مستقل می‌باشند، توانسته‌اند بر مجموعه‌ای از دانشجویان مسلمان نفوذ داشته باشند. نکته جالبی که در مطالعه انجمن‌های اسلامی خارج ملاحظه می‌شود، وحدت در عین کثرت است. نتیجه تحقیق محقق این شده است که به رغم همه مشکلات و موانعی که وجود داشتند، پاسخ به سؤال‌های طرح شده در تحقیق، بدین شرح، مثبت است:

1. دانشجویان انجمن اسلامی آمریکا نقش قابل توجهی در پیروزی انقلاب اسلامی داشته‌اند.
۲. این انجمن، در پیشبرد اهداف جنبش دانشجویی در خارج از کشور نقش تأثیر گذار و مثبتی داشته است.
۳. این انجمن، به منزله کانونی برای تربیت نخبگان فرهنگی نظام جمهوری اسلامی ایران در دهه قبل از انقلاب بوده است.
۴. انجمن‌های اسلامی در خارج و من جمله، انجمن اسلامی دانشجویان ایرانی در آمریکا، تنها تشکل‌هایی بوده‌اند که توانستند وحدت خود را در خارج از کشور حفظ نمایند، در حالیکه گروه‌های دیگر نتوانستند و دائما در حال شعبه شعبه شدن بودند.

کلمات کلیدی: انقلاب اسلامی، دانلود کتاب جنبش دانشجویان ایرانی، اهداف جنبش دانشجویی، جنبش دانشجویی بعد از انقلاب، اهداف جنبش دانشجویی، جنبش دانشجویی در جهان، پیروزی انقلاب اسلامی، جنبش دانشجویی، تاریخچه جنبش دانشجویی در ایرانی، کتاب جنبش دانشجویی در ایران،

برای دسترسی قانونی و آسان به بیش از ۵۰،۰۰۰ کتاب الکترونیک و کتاب صوتی فارسی اپلیکیشن کتابراه را، رایگان نصب کنید.

کتابراه، دانلود کتاب الکترونیک و صوتی
مشاهده

دانلود رایگان کتاب با کتاب سبز

کتاب سبز بزرگترین مرجع رایگان دانلود کتاب الکترونیکی با بیش از ۱۰،۰۰۰ کتاب، کتاب صوتی و رمان است. با کتاب سبز در تمامی موضوعات مانند داستان و رمان، مجله، موفقیت و روانشناسی، تاریخی، کامپیوتر، علمی، دانشگاهی، کتاب صوتی و...کتاب برای دانلود قرار داده شده است. دانلود کتاب‌ها با فرمت PDF یا MP3 است. تمامی کتاب‌های موجود با در نظر گرفتن حقوق مولفان برای دانلود رایگان انتشار یافته‌اند. تمامی مولفان می‌توانند کتاب‌ها و مقالات با ارزش خود را برای انتشار رایگان به کتاب سبز ارسال کنند.