دسته‌بندی کتاب‌ها
آپلود کتاب

دانلود رایگان PDF کتاب طب سینایی در گذار به مدرنیته در ایران قاجار

کانال تلگرام کتاب سبز
عضویت

معرفی کتاب طب سینایی در گذار به مدرنیته در ایران قاجار

فضای پزشکی ایران در دوره قاجار تغییری نرم و انعطاف‌پذیر را به‌ سوی پزشکی مدرن تجربه کرد. این تغییر برخاسته از تضاد موجود میان دو سیستم طب جالینوسی- اسلامی با طب مدرن بود. در کتاب طب سینایی در گذار به مدرنیته در ایران قاجار اثر ایرج نبی پور تلاش شده تا به وجود این دوگانگی در این دو سیستم پزشکی در ایران قاجار پرداخته شود و نشان داده شود که پایه‌های طب سینایی، پیش از ورود طب مدرن دچار تزلزل و سستی شده بود. به همین دلیل، به راحتی طب مدرن جایگزین طب جالینوسی- اسلامی شد.

سده‌ی نوزدهم میلادی که با سیطره‌ی قاجاریه در ایران توأم بود، نقش بسیار سرنوشت سازی در حیات و افول طب سینایی در ایران زمین داشت. از یک سو، در این قرن، شاهد حضور فزاینده‌ی پزشکان اروپایی در سفارتخانه‌های کشورهای غربی و دربار بوده و از سوی دیگر نیز گشایش دواخانه‌ها و بیمارستان‌های به شیوه‌ی طب مدرن را نظاره می‌کنیم و از منظری دیگر نیز راه اندازی مدرسه‌ی طب و جراحی دارالفنون جلب نظر می‌کند.

هر چند این تغییرات زیر ساختی و نهادی برای رشد طب مدرن غربی در ایران قاجار نقش بنیادی از خود نشان دادند و این تغییرات گذار از طب سینایی به طب غربی را شتاب دادند؛ اما آسیب شناسی افول طب سینایی در سرزمین مادری، خود نیاز به کنکاشی فراتر از ریخت شناسی بنیان ساختارهای نهادی در ایران قرن نوزدهم دارد.

از اندک پزشکان اروپایی که پیرامون سیمای پزشکی و درمان در ایران قاجار نوشته اند، یادداشت‌های یاکوب ادوارد پولاک از همه برجسته تر می‌نماید. هر چند کتاب ارزنده‌ی تاریخ پزشکی ایران و سرزمین‌های خلافت شرقی، نوشته‌ی سیریل الگود، ترجمه‌ی دکتر باهر فرقانی، در ایران بسیار مشهور است و در بر دارنده‌ی سیر تحولات پزشکی ایران در زمان سلاطین اولیه‌ی قاجار و ورود طب اروپایی به ایران است، به تشکیلات بهداشتی و سازمان قرنطینه نیز نظر می‌افکند؛ ولی در این کتاب، این تحولات با تاریخ اجتماعی و گزارش‌های تاریخ سیاسی چنان آشفته شده‌اند که به دشواری می‌توان به چگونگی طب و طبابت دست یافت …

کلمات کلیدی: طب سینایی، طب سینایی دردانلود کتاب طب اسلامی، کتاب طب سنتی، طب سنتی ایران گیاه درمانی، جراحی و ارتوپدی، سلامت مردم در ایران قاجار، طبیب های ایران قاجار، طب سنتی، طب سنتی در ایران، طبابت در ایران قاجار، طب ایران، دارالفنون، امیرکبیر، طبابت امیرکبیر، پزشکی ابن سینا، طبابت ابن سینا،

برای دسترسی قانونی و آسان به بیش از ۵۰،۰۰۰ کتاب الکترونیک و کتاب صوتی فارسی اپلیکیشن کتابراه را، رایگان نصب کنید.

کتابراه، دانلود کتاب الکترونیک و صوتی
مشاهده

دانلود رایگان کتاب با کتاب سبز

کتاب سبز بزرگترین مرجع رایگان دانلود کتاب الکترونیکی با بیش از ۱۰،۰۰۰ کتاب، کتاب صوتی و رمان است. با کتاب سبز در تمامی موضوعات مانند داستان و رمان، مجله، موفقیت و روانشناسی، تاریخی، کامپیوتر، علمی، دانشگاهی، کتاب صوتی و...کتاب برای دانلود قرار داده شده است. دانلود کتاب‌ها با فرمت PDF یا MP3 است. تمامی کتاب‌های موجود با در نظر گرفتن حقوق مولفان برای دانلود رایگان انتشار یافته‌اند. تمامی مولفان می‌توانند کتاب‌ها و مقالات با ارزش خود را برای انتشار رایگان به کتاب سبز ارسال کنند.