دسته‌بندی کتاب‌ها
آپلود کتاب

دانلود رایگان PDF کتاب بت مولانا

کانال تلگرام کتاب سبز
عضویت

معرفی کتاب بت مولانا

هادی بیگدلی در کتاب بت مولانا سعی نموده زوایای مختلف بر بت مولانا نظاره نموده و آن را مورد بررسی و تجزیه و تحلیل قرار دهد، تا ما بتوانیم با بهره‌گیری از مفاهیم غنی و انسان‌ساز مثنوی معنوی حضرت مولانا، در میان امواج مختلف و رنگارنگ بلندگوهای تبلیغ زندگی برتر و موفق، راه درست را بشناسیم و در آن مسیر قدم بگذاریم.

بخش‌هایی از متن کتاب بت مولانا:

از جمع بندی دیالوگ‌های ما بین عقل و نفس نتیجه می‌گیریم که نمی‌شود زندگی را بر مبنای دیدگاه هر یک از آن دو شق (عقل یا نفس)  و یا حتی تجمیع آن نظرات پی‌ریزی کرد بلکه از نظر مولانا زندگی سالم و سلامت حیاتی است که عاری از جهان بینی منشعب از عقل و نفس باشد و برای انسانی که عادت کرده است همه چیز این جهان را با ذهن و افکار و داده‌های عقلی‌اش ادراک کند هر چیزی ورای عقل القاءگر هیچ خواهد بود و آن هیچ چون برای ذهن ناشناخته است بنابراین نه تنها به سوی آن سوق پیدا نمی‌کند بلکه به شدت آن را پس می‌زند و آن را خیال می‌پندارد در حالی‌که آن هیچ در واقع یعنی همه چیز، یعنی اتصال به دریای علم خدا و منطبق شدن با حرکت هستی، موضوعی که اهتمام نویسنده بر القاء آن به مخاطب خویش است.

فرض کنیم شخصی کنجکاو و ساده در عنفوان جوانی‌اش وقتی‌که می‌فهمد حالت تهی بودن ذهن قدرت فوق العاده‌ای به انسان می‌دهد برای کسب موفقیت و رهایی از عقب ماندگی‌هایش با تنها ابزاری که در دست دارد دل را به دریا می‌زند و خود را در آن وادی قرار می‌دهد، و ناگهان چشمانش بینا می‌گردند و داستان جهان هستی را از زبان داستان نویس قهار آن درمی باید و می‌فهمد، بنابراین او آرام می‌گیرد و در جایگاه بندگی‌اش، بیشتر ذهن و حواسش معطوف می‌شود به بندگی نه چیز دیگر، اگر چه آن خواسته‌های فرعی اصل نما همچنان دور و بر او را احاطه کرده‌اند. حال آن جوان به من می‌گوید سوار بر مرکب زمان در خود حضور داشته باش و مراقب افکارت باش و بخواه تا تو حاکم ذهنت باشی نه اینکه افکار بدون حضور تو کنترل ارگانسیم را در دست داشته باشند. بنده از او می‌پرسم چه تمرین‌هایی را انجام دهم و او پاسخ می‌دهد مراقبه، از او می‌پرسم آیا راه میانبری هم هست می‌گوید بله، مرگ ذهن. ولی من آن را توصیه نمی‌کنم چون احتمال انحرافش بیشتر از نتیجه بخشی‌اش هست و ادامه می‌دهد: همراه عزیز سخنان مرا قبول کن و با فرمان باور قدم بردار، بگذار سختی‌هایش برای من باشد زیرا که خدای تو، تو را آنقدر دوست دارد که نخواسته است که تو سختی بکشی، فقط کافیست که باور داشته باشی.

مولانا می‌گوید اگر می‌خواهی به یاد خدا باشی باید از یاد کرد هر چیزی غیر از خدا مبرا باشی در آن صورت آن چیزی که می‌ماند یاد خداست و در آن وضعیت است که تو می‌توانی در کیفیت و حالت امن و سالمت فرود آیی.

اگر به روند حرکت زندگیمان در بستر زمان دقیق باشیم و با چشم دل بنگریم درمی‌یابیم که در مقاطعی از زندگی، عواملی باعث دل شکستگی و افول ما می‌شوند بطوری‌که در تنهایی درماندگی خویش روی می‌کنیم به یکتای بی همتا و با اشک چشمانمان از او طلب یاری می‌کنیم. باید آگاه باشیم که آن موقعیت‌ها و لحظه‌ها بسیار مغتنم و ارزشمند هستند بنابراین در زندگی توحیدی وقتی‌که غم‌ها این چنین بابرکت و پربار هستند پس دیگر چه جایی می‌ماند برای ناشکری و نارضایتی.

با توجه به اینکه تلاش و کوشش فی نفسه در دل خود ناآرا می‌و استرس را دارد سوال این است که چگونه می‌شود فعال و پرتلاش بود ولی حریص و ناآرام نبود؟ از منظر مولانا چنانچه انسان بتواند به درجه‌ای از ادراک در رابطه با خالق و مخلوق همان خالق توام با هم برسد بنابراین می‌تواند خود را با خالق و مخلوق منطبق و سازگار نماید به بیانی دیگر چنانچه انسان دریابد که مسبب تمام افعال او از خداست و خدا بر همه چیز مسلط و محیط است و هیچ رویداد کوچک و بزرگی بدون اراده و خواست او انجام نمی‌پذیرد و از طرف دیگر بداند که جهان در حرکت است و نو به نو خلق و زوال می‌پذیرد بنابراین برای بقای خویش همسو می‌شو د با حرکت هستی و از گذشته و آینده ذهنی‌اش دست می‌کشد و ورود می‌کند به لحظه، آنجاست که وجود معرفتی و روانی چنین شخصی به گونه‌ای تغییر و تحول می‌یابد که خروجی‌اش می‌شود یک انسان فعال، امیدوار، بانشاط، سرزنده و موفق، موفق نه به معنای اینکه خیلی توانمند و داناست بلکه به معنای انطباق و سازگاری با محیط خویش. به بیانی دقیقتر چنین انسانی اگر چه اشعار و یا آگاهی‌ای بر موفقیت‌هایش در لحظه ندارد ولی قالب ذهنی و وجودی‌اش بر مبنای تلاش کن و توکل کن سرشته شده است...

کلمات کلیدی: کتاب عرفانی، دانلود کتاب عرفانی، مولانا، مولانا جلال الدین محمد بلخی، مولوی، عرفان مولانا،

برای دسترسی قانونی و آسان به بیش از ۵۰،۰۰۰ کتاب الکترونیک و کتاب صوتی فارسی اپلیکیشن کتابراه را، رایگان نصب کنید.

کتابراه، دانلود کتاب الکترونیک و صوتی
مشاهده

دانلود رایگان کتاب با کتاب سبز

کتاب سبز بزرگترین مرجع رایگان دانلود کتاب الکترونیکی با بیش از ۱۰،۰۰۰ کتاب، کتاب صوتی و رمان است. با کتاب سبز در تمامی موضوعات مانند داستان و رمان، مجله، موفقیت و روانشناسی، تاریخی، کامپیوتر، علمی، دانشگاهی، کتاب صوتی و...کتاب برای دانلود قرار داده شده است. دانلود کتاب‌ها با فرمت PDF یا MP3 است. تمامی کتاب‌های موجود با در نظر گرفتن حقوق مولفان برای دانلود رایگان انتشار یافته‌اند. تمامی مولفان می‌توانند کتاب‌ها و مقالات با ارزش خود را برای انتشار رایگان به کتاب سبز ارسال کنند.