دسته‌بندی کتاب‌ها
آپلود کتاب

دانلود رایگان PDF کتاب رمان و کارکردهای روانشناختی و درمانی آن

کانال تلگرام کتاب سبز
عضویت

معرفی کتاب رمان و کارکردهای روانشناختی و درمانی آن

روانشناسی خواننده؛ رویکردی روانشناختی به خوانش رمان

در ادبیات و پیشینه « نقد ادبی»، به موازات تأویل و تفسیرهای هنری از جمله زبان شناختی، سبک شناختی، زیبایی شناختی و نیز تحلیل و تفسیرهای مبتنی بر رویکردهای اخلاقی، فلسفی، افسانه(اسطوره)شناختی، جامعه شناختی، روانشناختی... که درحوزه « تحلیل و نقد رمان» ( و کلاً" ادبیات داستانی ) مطرح است، به  وجه « درمانگرانه و اصلاحی رمان » کمتر پرداخته شده یا حداقل به طور بایسته ای بدان توجه و تاکید نشده است.

اگر چه به گونه ای پراکنده، در ادبیات تحلیلی، متن‌هایی در حوزه تحلیل‌های جامعه شناختی و روانشناختی ادبیات داستانی و به طور کلی هنر موجود است، اما چنین تحلیل‌هایی غالباً" متمرکز بر فرایند آفرینش اثر هنری و منحصراً" متوجه شخصیت و تحلیل روانشناختی، تاریخچه ای و کلاً" فردیت خود هنرمند(نویسنده و خالق اثر) و یا موقعیت‌ها و شخصیت‌های درون رمان یا داستان بوده است.

به هر حال اگر چه  ادبیات تحلیل، نقد و حاشیه نویسی ادبیات، خالی از تحلیل‌های روانشناختی نیست اما، این روی آورد های تحلیلی ( همانند کلیت حوزه هنر)، غالباً" متمرکز بر دو حوزه بوده است؛ یا 1) متمرکز بر فرایندهای روانشناختی جاری در شخصیت و فردیت خود نویسنده و کلاً" هنرپرداز و یا 2) متمرکز بر تحلیل روانشناختی شخصیت‌ها و کاراکترهای درون روایت و داستان. این در حالی است که  به ندرت به کنش‌های اصلاحی و روان درمانگرانه ای که در سوی دیگر خلق اثر، یعنی فرایندهای روانشناختی ای که در بستر «خوانشِ» اثر در «فردِ خواننده» اتفاق می‌افتد پرداخته شده است

کلمات کلیدی: ویکردی روانشناختی به خوانش رمان، روانشناسی رمان، شناخت رمان، روانشناسی نویسنده، هنر درمانی، شعر درمانی، خواندن ذهن کودکان، نقد ادبی، تحلیل رمان،

برای دسترسی قانونی و آسان به بیش از ۵۰،۰۰۰ کتاب الکترونیک و کتاب صوتی فارسی اپلیکیشن کتابراه را، رایگان نصب کنید.

کتابراه، دانلود کتاب الکترونیک و صوتی
مشاهده

دانلود رایگان کتاب با کتاب سبز

کتاب سبز بزرگترین مرجع رایگان دانلود کتاب الکترونیکی با بیش از ۱۰،۰۰۰ کتاب، کتاب صوتی و رمان است. با کتاب سبز در تمامی موضوعات مانند داستان و رمان، مجله، موفقیت و روانشناسی، تاریخی، کامپیوتر، علمی، دانشگاهی، کتاب صوتی و...کتاب برای دانلود قرار داده شده است. دانلود کتاب‌ها با فرمت PDF یا MP3 است. تمامی کتاب‌های موجود با در نظر گرفتن حقوق مولفان برای دانلود رایگان انتشار یافته‌اند. تمامی مولفان می‌توانند کتاب‌ها و مقالات با ارزش خود را برای انتشار رایگان به کتاب سبز ارسال کنند.