دسته‌بندی کتاب‌ها
آپلود کتاب

دانلود رایگان PDF کتاب تاریخ سیاسی ایران باستان

کانال تلگرام کتاب سبز
عضویت

معرفی کتاب تاریخ سیاسی ایران باستان

 کتاب تاریخ سیاسی ایران باستان نوشته‌ی محمود رضاقلی، رویدادها، بینش‌ها، کنش‌ها و نهادهای سیاسی در ادوار تاریخی ایران پیش از اسلام را تحلیل می‌کند.

شوربختانه تحلیل‌ها و ارزیابی‌های کنونی در این زمینه اساسا با اهداف و انگیزه‌های سیاسی برتری جویانه و سلطه گرانه بعمل آمده‌اند. جدایی تاریخ سیاسی ایران باستان از آنچه باید تاریخ سازی سیاسی نامید، انگیزه نگارنده در نگارش کتاب حاضر بوده است. تاریخ نگاری با انگیزه‌های سیاسی سلطه گرانه، که از سده گذشته آغاز شده است، نه تنها مانع شناخت واقع بینانه و سنجش عادلانه فرمانروایان، نهادها و جنبشهای سیاسی در ایران باستان گشته است، که با ارزیابی‌های وارونه و بت سازی از برخی شخصیتهای سیاسی ایندوره به بازیابی هویت تاریخی راستین مردم ایران نیز آسیب‌های سنگینی وارد ساخته است، و از این راه سدی گشته است در برابر همبستگی ملی و رشد و پیشرفت‌های سیاسی، اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی این سرزمین. 

رویکرد علمی به تاریخ ایران باستان تنها راه گریز از تاریخ سازی‌های سیاسی و بت سازی‌های ویرانگر، و بازیابی هویت راستین تاریخی – فرهنگی مردم ایران است. این نوشتار در نخستین گام به بررسی ضرورت‌های بازنگری انتقادی تاریخ سیاسی ایران باستان می‌پردازد. پس از آن دیدگاه‌های بنیادی و روش‌های کاربردی در تاریخ نگاری‌های کنونی نقد و بررسی می‌شوند.

در بخشی از کتاب تاریخ سیاسی ایران باستان می‌خوانیم:

بر پایه سنگ نبشته داریوش در بیستون و تفسیر هرودوت، کمبوجیه پیشتر بردیا را پنهانی کشته بود و پس از لشکر کشی کمبوجیه به مصر مغی از مردم ماد بنام گئومات خود را بردیا نامید؛ مردم هم که ناراضی بودند بر او گرد آمده و بر کمبوجیه شوریدند؛ پارس و ماد و دیگر ایالات هم بسوی او رفتند؛ او بر تخت شاهی نشست و کمبوجیه چون شنید در شام دست به خودکشی زد و پیش از مرگ راز خود را به داریوش گفت و... ؟ ! در خلال بررسی این دوره، بی پایه بودن این داستان ساختگی و انگیزه داستان پردازان روشن می‌شود. باری، بردیا پس از کشته شدن کمبوجیه سیاست خشونت و جنگ افروزی و غارتگری پدر را دنبال نکرد و با اصلاح مناسبات سیاسی، اجتماعی و اقتصادی کوشید مردم تحت حاکمیت را خشنود سازد.

کلمات کلیدی: ایران باستان، ایران باستان و اسلام، تاریخ ایران باستان و اسلام، تاریخ ایران پیش از اسلام، تاریخ ایران قبل از اسلام، تاریخ ایران، تاریخ سیاسی ایران، دانلود pdf کتاب تاریخ سیاسی ایران باستان، کتاب تاریخ سیاسی ایران باستان pdf، تاریخ سیاسی ایران pdf، کتاب تاریخ سیاسی ایران، تاریخ قبل از اسلام ایران، دانلود کتاب تاریخ ایران قبل از اسلام، تاریخ پادشاهان ایران، کتاب تاریخ ایران، تاریخ ایران pdf، ایران قبل از اسلام کتاب،

برای دسترسی قانونی و آسان به بیش از ۵۰،۰۰۰ کتاب الکترونیک و کتاب صوتی فارسی اپلیکیشن کتابراه را، رایگان نصب کنید.

کتابراه، دانلود کتاب الکترونیک و صوتی
مشاهده

دانلود رایگان کتاب با کتاب سبز

کتاب سبز بزرگترین مرجع رایگان دانلود کتاب الکترونیکی با بیش از ۱۰،۰۰۰ کتاب، کتاب صوتی و رمان است. با کتاب سبز در تمامی موضوعات مانند داستان و رمان، مجله، موفقیت و روانشناسی، تاریخی، کامپیوتر، علمی، دانشگاهی، کتاب صوتی و...کتاب برای دانلود قرار داده شده است. دانلود کتاب‌ها با فرمت PDF یا MP3 است. تمامی کتاب‌های موجود با در نظر گرفتن حقوق مولفان برای دانلود رایگان انتشار یافته‌اند. تمامی مولفان می‌توانند کتاب‌ها و مقالات با ارزش خود را برای انتشار رایگان به کتاب سبز ارسال کنند.