دسته‌بندی کتاب‌ها
آپلود کتاب

دانلود رایگان PDF کتاب شانس کوانتومی، ناموضِعیت، تلپورتیشن و سایر شگفتی‌های کوانتوم

کانال تلگرام کتاب سبز
عضویت

معرفی کتاب شانس کوانتومی، ناموضِعیت، تلپورتیشن و سایر شگفتی‌های کوانتوم

کتاب شانس کوانتومی، ناموضِعیت، تلپورتیشن و سایر شگفتی‌های کوانتوم نوشته‌ی نیکلا ژیزا و ترجمه‌ی وحید یزدانیان و حسین اسکندریان، با زبانی شیوا و داستان‌­گونه ما را با مفاهیم بنیادی فیزیک کوانتومی آشنا می­‌سازد.

نیوتن که خود نظریه جهانی گرانش را ارائه داده بود، بعد از مدتی آن را پوچ و مضحک دانست و گفت «گمان نمی­‌کنم هیچ عقل سلیمی هرگز آن را بپذیرد». چگونه ممکن است طبیعت رفتار ناموضِعی داشته باشد، به این معنی که اگر کسی روی سطح ماه سنگی را جابجا کند، وزن ما این­جا روی زمین به ­صورت آنی و هم­زمان تحت تاثیر قرار گیرد!

بله، نیوتن نظریه خود را به درستی ارزیابی کرد و این ناموضعیت گرانشی یک چرند بزرگ بود، اگرچه چندین قرن زمان و همچنین هوش نابغه‌­ای چون اینشتین لازم بود تا این شکاف مفهومی پُر شده و جوابی قانع کننده برای آن ارائه گردد. اینشتین در سال 1915 توانست با نسبیت عام خود جهان را دوباره موضِعی کند و نشان دهد گرانش نیز مانند سایر پدیده‌های­ فیزیکی که تا آن زمان شناخته شده بودند موضعی است، یعنی حداکثر با سرعت نور و آن هم از نقطه‌­ای به نقطه دیگر در فضا منتشر می­‌شود تا به مقصد برسد و هیچ تاثیر آنی و همزمانی درکار نیست.

اما این آرامش در دنیای فیزیک زیاد طول نکشید و اینشتین تنها 12 سال پس از کشف قهرمانانه­اش، یک­بار دیگر با ناموضِعیت مواجهه شد، اما این بار با  ناموضِعیت کوانتومی که بسیار متفاوت­تر و بنیادی­تر از آن ناموضِعیت گرانش نیوتنی بود. جالب این­جاست اینشتین با این­که خود نیز سهم قابل توجهی در ساختاربندی نظریه فیزیک کوانتوم داشت، اما به محض این­که این نظریه به ­صورت کامل توسعه یافت و فرمول­‌بندی شد، سریعاً موضع انتقادی شدیدی نسبت به آن اتخاذ نمود، چرا که دریافته بود این فرمولبندی کوانتوم ویژگی تقریباً جادویی به­نام درهم­تنیدگی را پیش­بینی می­کند که همبستگی‌­های ناموضِع بین اجسام با هر فاصله دوری از یکدیگر را مجاز دانسته و در نتیجه به نوعی شکل جدیدی از ناموضِعیت و عمل آنی از فاصله دور را معرفی می­‌نماید. طبق این فرمول‌بندی، اگر دو ذره درهم­تنیده شوند، حتی اگر در دو کهکشان متفاوت و بسیار دور از یکدیگر قرار داشته باشند، هرگونه اندازه‌­گیری روی یکی از آن­‌ها، دیگری را نیز به ­صورت آنی تحت تاثیر قرار می­‌دهد. این همبستگی ناموضِع بین اجسام بود که باعث شد اینشتین نیز همانند نیوتن در سه قرن قبل­تر، این نظریه را پوچ نامیده و آن را به ­عنوان «عملی شبح­وار از فاصله دور» بیان نماید.

امروزه، نظریه کوانتوم با ناموضِعیتی که در قلب آن قرار دارد به­خوبی توسعه یافته و کاملاً با آزمایش­‌ها مورد تایید قرار گرفته است. شاید در آن روزها سوال این بود که: «آیا همبستگی‌­های ناموضِع که توسط نظریه کوانتومی پیش­بینی می­‌گردد واقعاً وجود دارند؟»، اما امروزه هیچ فیزیک­دانی بر این موضوع شک ندارد. امروزه مشکل این است که چگونه این را با نظریه نسبیت ادغام نموده و حدود ناموضِعیت را درک نماییم.

در واقع فیزیک کوانتومی و نظریه نسبیت دو بنیاد اصلی فیزیک نوین می‌­باشند، ولی  این بنیاد­ها بر پایه­‌هایی استوارند که کاملاً با یکدیگر در تضادند. فیزیک کوانتوم ذاتاً رندمی است در حالی ­که نظریه نسبیت عمیقاً تعیّنی می‌­باشد. فیزیک کوانتومی وجود همبستگی­‌هایی را پیش­بینی می­‌نماید که توسط متغیرهای موضِعی قابل توصیف نمی­‌باشند، در حالی­ که همه چیز در نظریه نسبیت اساساً موضِعی است.

 آقای پروفسور نیکلا ژیزا فیزیک­دان معروف سوئیسی که از دانشمندان بزرگ در زمینه اطلاعات و ارتباطات کوانتومی هستند و کارهای برجسته‌­ای به ­صورت عملی در زمینه رمزنگاری و ارتباطات راه دور کوانتومی داشته‌­اند، برای مشکل تعارض این دو بنیاد اساسی فیزیک نوین، ضمن بیان اجمالی فرضیه­‌های مطرح، رهیافت خود که ریشه سوء برداشت بزرگانی چون اینشتین نیز می‌­باشد را بیان می‌دارند.

در بخشی از کتاب شانس کوانتومی، ناموضِعیت، تلپورتیشن و سایر شگفتی‌های کوانتوم می‌خوانیم:

همه در مورد نظریه‌ی جهانی جاذبه‌ی نیوتن در خصوص گرانش شنیده ایم. طبق این نظریه تمامی اشیاء همدیگر را جذب می‌کنند و مقدار این نیروی جاذبه به جرم و فاصله‌ی بین اجسام وابسته است (به عبارت دقیق‌تر با مربع فاصله‌ی اجسام رابطه عکس دارد که البته اینجا موضوع بحث ما نیست). مثلا، خورشید و زمین با نیروی جاذبه‌ای که با نیروی گریز از مرکز در تعادل می‌باشد بهم مقید شده و خورشید زمین را در مداری تقریبا دایره‌ای به دور خود نگه می‌دارد. این مورد برای دیگر سیارات هم صدق می‌کند، برای سیستم زمین و ماه، و حتی در مورد تمامی کهکشان ما که حول مرکز خوشه‌ای از کهکشان‌ها می‌چرخد نیز همین گونه است.

کلمات کلیدی: کتاب فیزیک کوانتوم، فیزیک کوانتوم pdf، فیزیک کوانتوم به زبان ساده pdf، فیزیک، نظریه کوانتوم، فیزیک کوانتومی، نظریه کوانتوم به زبان ساده، دانلود کتاب فیزیک به زبان ساده، دانلود رایگان کتاب فیزیک کوانتوم pdf، دانلود رایگان کتاب فیزیک کوانتوم به زبان ساده،

برای دسترسی قانونی و آسان به بیش از ۵۰،۰۰۰ کتاب الکترونیک و کتاب صوتی فارسی اپلیکیشن کتابراه را، رایگان نصب کنید.

کتابراه، دانلود کتاب الکترونیک و صوتی
مشاهده

دانلود رایگان کتاب با کتاب سبز

کتاب سبز بزرگترین مرجع رایگان دانلود کتاب الکترونیکی با بیش از ۱۰،۰۰۰ کتاب، کتاب صوتی و رمان است. با کتاب سبز در تمامی موضوعات مانند داستان و رمان، مجله، موفقیت و روانشناسی، تاریخی، کامپیوتر، علمی، دانشگاهی، کتاب صوتی و...کتاب برای دانلود قرار داده شده است. دانلود کتاب‌ها با فرمت PDF یا MP3 است. تمامی کتاب‌های موجود با در نظر گرفتن حقوق مولفان برای دانلود رایگان انتشار یافته‌اند. تمامی مولفان می‌توانند کتاب‌ها و مقالات با ارزش خود را برای انتشار رایگان به کتاب سبز ارسال کنند.