دسته‌بندی کتاب‌ها
آپلود کتاب

دانلود رایگان PDF کتاب پرورش مارچوبه

کانال تلگرام کتاب سبز
عضویت

معرفی کتاب پرورش مارچوبه

کتاب پرورش مارچوبه به قلم اسماعیل پورکاظم به معرفی و بررسی نکاتی درباره‌ی مارچوبه مانند نحوه‌ی آبیاری، کنترل آفات و انواع کودهای مناسب این گیاه می‌پردازد.

مارچوبه در زمره سبزیجات گران‌بهای بهاره و با ارزش غذائی بسیار بالا محسوب می‌شود به‌طوری‌که آن‌را سبزی شاهانه نامیده‌اند. مارچوبه به جهت ویژگی‌هایی چون: نیاز آبی اندک، چندساله بودن، رشد در شرایط محیطی سخت و بقاء در انواع خاک‌ها می‌تواند به گیاه محبوب بسیاری از کشاورزان ایران مبدل گردد آن‌چنان‌که بخش مهمی از درآمد سالانه آن‌ها را تشکیل دهد.

گیاه مارچوبه را می‌توان در ردیف استقرار درختان میوه‌ای چون: پسته، انگور، انار و... کاشت تا با استفاده از آب، کود و فضای موجود پرورش یابد و محصول اقتصادی مناسبی را لااقل برای مدت 20-10 سال عرضه نماید. این گیاه در شرایط مطلوب می‌تواند تا 50 سال دوام یابد، نیازهای غذایی خاصی ندارد و در خطر آفات و بیماری‌های گیاهی قابل ملاحظه‌ای نیز قرار نمی‌گیرد.

در بخشی از کتاب پرورش مارچوبه می‌خوانیم:

مالچ پاشی مزارع مارچوبه:

برای دستیابی به محصول بیشتر معمولا اقدام به مالچ‌پاشی (mulching) ردیف‌های کاشت "مارچوبه" در ماه اکتبر می‌کنند. برای چنین منظوری می‌توان از برگ‌های درختان، گراس‌های موور شده، علف‌های خشک و ضایعات هرس بهره گرفت. گیاه "مارچوبه" نسبت به مالچ‌پاشی سالانه‌ی سطح تاج گیاه با کمپوست‌ها در پایان فصل رشد به خوبی واکنش نشان می‌دهد.

آبیاری مزارع مارچوبه:

گیاه "مارچوبه" می‌تواند با حداقل آب رشد کند و در خاک دوام آورد درحالی‌که وجود آب مازاد موجب پوسیدگی ریشه‌های "مارچوبه" خواهد شد. آبیاری (watering، irrigation) هفتگی مزارع "مارچوبه" در صورت عدم وقوع بارندگی‌ها به‌ویژه در دوره برداشت محصول ضرورت دارد. البته گیاه "مارچوبه" به دلیل فنوتیپ خاص (ریشه‌های عمیق، ساقه‌های زبر، برگ‌های کوچک) می‌تواند تا حدودی دوره‌های خشکی تابستانه را تحمل نماید. این موضوع باعث می‌شود که فاصله بین آبیاری‌های "مارچوبه" را بتوان طولانی‌تر نمود. بیشترین نیاز آبی "مارچوبه" در 2 سال ابتدائی پس از کاشت می‌باشد. با انجام آبیاری کافی می‌توان به مراقبت و نگهداری بهتر از گیاه "مارچوبه" مساعدت نمود.

کلمات کلیدی: نحوه پرورش مارچوبه، پرورش مارچوبه، آموزش پرورش مارچوبه، کاشت مارچوبه در گلخانه، مارچوبه، نحوه مصرف مارچوبه، مارچوبه چیست، مارچوبه در ایران، کاشت مارچوبه،

برای دسترسی قانونی و آسان به بیش از ۵۰،۰۰۰ کتاب الکترونیک و کتاب صوتی فارسی اپلیکیشن کتابراه را، رایگان نصب کنید.

کتابراه، دانلود کتاب الکترونیک و صوتی
مشاهده

دانلود رایگان کتاب با کتاب سبز

کتاب سبز بزرگترین مرجع رایگان دانلود کتاب الکترونیکی با بیش از ۱۰،۰۰۰ کتاب، کتاب صوتی و رمان است. با کتاب سبز در تمامی موضوعات مانند داستان و رمان، مجله، موفقیت و روانشناسی، تاریخی، کامپیوتر، علمی، دانشگاهی، کتاب صوتی و...کتاب برای دانلود قرار داده شده است. دانلود کتاب‌ها با فرمت PDF یا MP3 است. تمامی کتاب‌های موجود با در نظر گرفتن حقوق مولفان برای دانلود رایگان انتشار یافته‌اند. تمامی مولفان می‌توانند کتاب‌ها و مقالات با ارزش خود را برای انتشار رایگان به کتاب سبز ارسال کنند.