دسته‌بندی کتاب‌ها
آپلود کتاب

دانلود رایگان PDF مکانیسم دفاعی

کانال تلگرام کتاب سبز
عضویت

معرفی مکانیسم دفاعی

حقیقت انسان به آنچه اظهار می دارد نیست...

بلکه حقیقت اونهفته در آن چیزی است که...

از اظهار آن عاجز است...

بنابراین اگر خواستی او را بشناسی...

 نه به گفته هایش ...

بلکه به نا گفته هایش گوش کن...

"پروفسور زیگموند فروید"

 

گاهی وقت ها احساس می کنیم آن قدر میان کشمکش های روانی خود سردرگم و گیج شده ایم ، که نه توان درست فکرکردن ، نه حوصله ی ادامه ی زندگی بر این منوال را داریم . تعارضات و دل نگرانی های طولانی ، نه تنها فایده ای ندارد ، بلکه جسم ما را نیز خسته و بیمار می گرداند .وقتی انسان نمی تواند تعارضات روانی خود را به طور مستقیم رفع کند ، بهتر است متوسل به روشهای غیر مستقیم شود ؛ تا بتواند موجودیت خود را حفظ نماید .  روان شناسان به این روشهای غیر مستقیم ، "مکانیسم های دفاعی " می گویند. ارزنده ترین امتیاز این روش ها این است که به کمک آنها ، ضمیرناآگاه انسان ، حرمت ضمیر آگاه را حفظ می کند و مانع از این می شود که انسان ، احساس ناچیزی و حقارت کند .

اساسا مکانیسم‌های دفاعی(defense mechanisms) شیوه‌هایی هستند که افراد به طور ناخودآگاه در برابر رویدادهای اضطراب آور به کار می‌برند، تا از خود در برابر آسیب‌های روانی و از دست دادن عزت نفس(self esteem) ، محافظت کنند. در واقع، کاربرد مکانیسم‌های دفاعی نشان از نوعی شیوه سازگاری است که افراد برای جلوگیری از تنزل عزت نفس و مقابله با افزایش اضطراب به آنها متوسل می‌شوند.

فروید اصطلاح مکانیسم‌های دفاعی را به تدابیر ناهشیار اطلاق می‌کند که آدمی برای حل و فصل هیجان‌های منفی به کار می‌برد. این تدابیر هیجان‌مدار(طریقه حل مشکلات و تصمیم کیری به روش غیر منطقی و بر اساس هیجانات)، موقعیت تنش‌زا را تغییر نمی‌دهند، بلکه فقط شیوه دریافت یا اندیشیدن شخص را به آن عوض می‌کنند. به این ترتیب در همه مکانیسم‌های دفاعی عنصر "خود فریبکاری" در کار است. )درواقع واکنش ناخودآگاه  " خود "به عنوان قسمتی از شخصیت به منظور کاهش اضطراب از طریق تغییر در ادراک واقعیت.) 

ﭘﮋوﻫﺸﮕﺮان درﻳﺎﻓﺘﻪاﻧﺪ ﻛـﻪ ﺳـﻼﻣﺖ روانی ﺑـﺎ ﭼﮕـﻮنگی ﺑﻪﻛﺎرﮔﻴﺮی مکانیسم دﻓﺎعی ﭘﺬﻳﺮﻓﺘﻪﺷﺪه ارﺗﺒﺎط دارد. اﻓـﺮادی ﻛـﻪ اﻳـﻦ مکانیسم ﻫﺎ را ﺑﻪ ﻛﺎرمیﺑﺮﻧﺪ ﺑﺎ اضطراب ﺑﻪﺧﻮبی ﻣﻘﺎﺑﻠﻪ میﻛﻨﻨـﺪ و ﭘﺎﺳﺦ ﺳﺎزﮔﺎراﻧﻪ ﺑﻪ ﻛﺸﻤﻜﺶﻫﺎ می‌دﻫﻨﺪ. اﻳـﻦ ﭘﮋوﻫـﺸﮕﺮان ﻫﻢﭼﻨﻴﻦ درﻳﺎﻓﺘﻪاﻧﺪ ﻛﻪ آﺳـﻴﺐ ﺷﻨﺎسی روانی ﺑـﺎ ﺑـﻪکارﮔﻴﺮی مکانیسم‌های دفاعی ﻧﺎپسند ارتباط دارد. ولی این بدان معنی نیست که این مکانیسم‌ها فقط در افراد نابهنجار و دچار اختلال دیده می‌شود، بلکه افراد سالم و بیمار برای حفظ یکپارچگی خود در مقابل حقایق ناگوار (نظیر آرزوها ، خواسته ، افکار و رفتار) بصورت ناخودآگاه (ناهوشیار)، با تفاوت در میزان به کارگیری ، از آنها استفاده می‌کنند، و فقط می‌توان آنها را بصورت غیر مستقیم از رفتار این افراد استنباط کرد.

دراین کتاب علاوه بر تعریف مکانیسم دفاعی وذکر44 نوع آن،  با آوردن مثال هائی ، فهم این مکانیسم ها را ساده ترکرده است. شما با مطالعه این کتاب متوجه می شوید از کدام مکانیسم ها بیشتر استفاده می کنید وبه این ترتیب قادر خواهید شد که خود را بهتربشناسید.

شما در انتهای مطالعه این کتاب می توانید با راه های کنترل بر مکانیسم های دفاعی آسیب زا آشنا شوید.

کلمات کلیدی: روانشناسی، کتاب روانشناسی، دانلود کتاب روانشناسی، مقاله روانشناسی،

برای دسترسی قانونی و آسان به بیش از ۵۰،۰۰۰ کتاب الکترونیک و کتاب صوتی فارسی اپلیکیشن کتابراه را، رایگان نصب کنید.

کتابراه، دانلود کتاب الکترونیک و صوتی
مشاهده

دانلود رایگان کتاب با کتاب سبز

کتاب سبز بزرگترین مرجع رایگان دانلود کتاب الکترونیکی با بیش از ۱۰،۰۰۰ کتاب، کتاب صوتی و رمان است. با کتاب سبز در تمامی موضوعات مانند داستان و رمان، مجله، موفقیت و روانشناسی، تاریخی، کامپیوتر، علمی، دانشگاهی، کتاب صوتی و...کتاب برای دانلود قرار داده شده است. دانلود کتاب‌ها با فرمت PDF یا MP3 است. تمامی کتاب‌های موجود با در نظر گرفتن حقوق مولفان برای دانلود رایگان انتشار یافته‌اند. تمامی مولفان می‌توانند کتاب‌ها و مقالات با ارزش خود را برای انتشار رایگان به کتاب سبز ارسال کنند.