دسته‌بندی کتاب‌ها
آپلود کتاب

دانلود رایگان PDF کتاب عروض دودویی

کتاب‌های مرتبط

مشاهده همه »
کانال تلگرام کتاب سبز
عضویت

معرفی کتاب عروض دودویی

کتاب عروض دودویی به قلم سید نقی ابولحسنی به طبقه‌‌‌بندی کلیه‌ی وزن‌های ممکن عروضی به صورت علمی و با روشی نوین می‌پردازد.

عروض واژه‌ای عربی و به‌معنی فن سنجیدن شعر و شناختن وزن‌ها و بحرهای کلام منظوم با افاعیل عروضی و پیدا کردن اوزان اشعار برپایهٔ آن افاعیل است. به این دلیل این دانش را «عروض» نامیده‌اند که وزن شعر بر آن عرضه می‌شود. برابر پارسی چامه‌سنجی برای آن مناسب می‌نماید. درضمن، اصطلاح «عروض» به جزوِ آخر از مصراع یکم هر بیت شعر هم اطلاق می‌شود.

استاد نجفی معتقد بودند که «مهم‌ترین و مشکل‌ترین مسئله عروض فارسی از قدیم تا امروز طبقه‌بندی وزن‌ها بوده است»

ادعای کتاب این است که تنها راه ممکن طبقه‌بندی وزن‌های عروضی را یافته است. در این روش همانند جدول مندلیف کلیه وزن‌ها (چه کشف شده چه کشف نشده، چه دارای موسیقی مطبوع چه نامطبوع و چه بدون موسیقی) طبقه‌بندی می‌شوند و در جای منحصر به فرد خود قرار می‌گیرند.

این روش غیر‌قراردادی و منطبق بر ماهیت ریاضی رشته‌های وزنی است و مستقل از انسان و یک فرهنگ و زبان خاص می‌باشد و قابلیت اعمال در وزن‌های هجایی تمامی زبان‌ها را دارد. با این طبقه‌بندی راه برای دیجیتالیزه کردن وزن شعر هم باز می‌شود.

در بخشی از کتاب عروض دودویی می‌خوانیم:

رهایی شاعران از ارکان افاعیلی

شاعران دیگر احتیاج ندارند افاعیل عروضی را در کنار هم قرار دهند. آن‌ها می‌توانند تنها به موسیقی کلمات فکر کنند و با کنار هم نهادن آن‌ها معادل دودویی آن را بیابند. آن‌ها می‌توانند مانند موسیقی‌دانی که به نتها فکر می‌کند، تنها به هجاهای کوتاه و بلند (صفر و یک) بیندیشند و خروجی آن را با یک رشته‌ی صفر و یک و عدد دهدهی متناظر بیان کنند. در ضمن در این فرهنگ عروضی (در صورت تکمیل) آن‌ها به راحتی با انواع وزن آشنا می‌شوند و می‌توانند تنوع وزنی به شعرهایشان بدهند. تنوع شعری باعث تنوع موسیقی هم می‌شود و موسیقی ایرانی هم می‌تواند توسعه می‌بیشتری در زمینه‌ی وزن‌ها بیابد.

قابلیت ارتباط کامپیوتر با وزن‌های دودویی

با توجه به آنکه ما وزن‌ها را تبدیل به کدهای صفر و یک کرده‌ایم، وزن‌ها قابلیت خوانایی و آنالیز توسط کامپیوترها را دارند و این کار باعث سهولت تحقیقات درباره وزن شعر با کمک کامپیوترها می‌شود. (با ایجاد یک دیتابیس از کلیه اشعار فارسی از ابتدا تا کنون با وزن هر مصرع، محققان ادبیات به راحتی قادر به انواع پژوهش‌های مختلف تنها با فشردن دکمه‌ای خواهند بود. این دیتابیس می‌تواند قالب‌های ادبی، آرایه‌های به کار رفته در هر بیت، موسیقی هر بیت، شرح هر بیت، کلمات سخت، دکلمه‌(ها)‌ی شعر، کلیه ارجاعاتی که در کتاب‌ها به این بیت شده است، موسیقی‌هایی که بر اساس این اشعار ساخته شده است و... را داشته باشد)

کلمات کلیدی: علم عروض، کتاب عروض و قافیه، آموزش عروض، عروض چیست، معنی عروض، عروض و قافیه چیست، آموزش عروض و قافیه pdf، دانلود آموزش عروض، دانلود جزوه عروض و قافیه، آموزش وزن و عروض، عروض دودویی،

برای دسترسی قانونی و آسان به بیش از ۵۰،۰۰۰ کتاب الکترونیک و کتاب صوتی فارسی اپلیکیشن کتابراه را، رایگان نصب کنید.

کتابراه، دانلود کتاب الکترونیک و صوتی
مشاهده

دانلود رایگان کتاب با کتاب سبز

کتاب سبز بزرگترین مرجع رایگان دانلود کتاب الکترونیکی با بیش از ۱۰،۰۰۰ کتاب، کتاب صوتی و رمان است. با کتاب سبز در تمامی موضوعات مانند داستان و رمان، مجله، موفقیت و روانشناسی، تاریخی، کامپیوتر، علمی، دانشگاهی، کتاب صوتی و...کتاب برای دانلود قرار داده شده است. دانلود کتاب‌ها با فرمت PDF یا MP3 است. تمامی کتاب‌های موجود با در نظر گرفتن حقوق مولفان برای دانلود رایگان انتشار یافته‌اند. تمامی مولفان می‌توانند کتاب‌ها و مقالات با ارزش خود را برای انتشار رایگان به کتاب سبز ارسال کنند.