دسته‌بندی کتاب‌ها
آپلود کتاب

دانلود رایگان PDF کتاب سخنرانی‌های علمی مرکز تحقیقات کشاورزی و منابع طبیعی استان آذربایجان شرقی

کانال تلگرام کتاب سبز
عضویت

معرفی کتاب سخنرانی‌های علمی مرکز تحقیقات کشاورزی و منابع طبیعی استان آذربایجان شرقی

کتاب خلاصه‌ی سخنرانی‌های علمی مرکز تحقیقات کشاورزی و منابع طبیعی استان آذربایجان شرقی در طول سال‌های 1388 الی 1391 به قلم علی شهنوازی، سیمین واعظ فر، حسن منیری فر، مصطفی نیکدل و علیرضا کریمیان به رشته‌ی تحریر درآمده است.

ترویج و همگانی کردن علم کوتاه‌ترین راهی است که امکان دسترسی به نتایج علمی را میسر ساخته و درک و فهم ما را نسبت به واقعیات موجود بالا می‌برد. در وهله اول هدف ترویج علم، برانگیختن توجه انسان و نیز عرضه مهم‌ترین نتایج علمی به صورتی کاملا ساده و در عین حال واقعی به انسان است. همگانی کردن علم و ترویج آن در صورت استمرار و بنیادی شدنش می‌تواند تفکر علمی و خردگرایی را در جامعه رواج دهد و راه را برای پیشبرد علوم و نهادینه شدن آن و در نهایت ترقی و رفاه جامعه هموار سازد.

با توجه به تعریف ترویج علم، اصولا علم تابع ذهن انسان‌هاست و تا زمانی که در ذهن صاحب علم است فقط برای او قابل درک بوده و هنوز به عینیت نرسیده است. لذا برای اینکه علم مورد نظر به عینیت برسد باید از ذهن صاحب آن خارج شود و با نهادها و شناسه‌هایی برای دیگران قابل درک باشد. در جوامعی مثل کشور ما که کارها و فعالیت‌های تیمی کمرنگ بوده و پژوهش‌های انفرادی رونق دارد، این موضوع اهمیت بیشتری پیدا می‌کند. اولین گام در ترویج علم این است که اندیشه خود را با هدف استمرار آن نگارش و بازآفرینی نماییم. بنابراین می‌توان گفت ترویج استمرار اندیشه‌، نقطه آغازی است برای ترویج علم.

مرکز تحقیقات تحقیقات کشاورزی و منابع طبیعی آذربایجان شرقی به ‌عنوان متولی اصلی تحقیقات در حوزه کشاورزی و منابع طبیعی استان، با هدف ترویج و توسعه علوم کاربردی، ارائه راهکارهای افزایش بهره‌مندی و فهم همگانی از یافته‌های تحقیقاتی محققین، از سال‌ها پیش اقدام به برگزاری سخنرانی‌های علمی یا کارگاه‌های آموزشی در طول سال و به صورت یک هفته در میان نموده است. این جلسات بر حسب موضوع و ارتباط سخنرانی‌ یا کارگاه با حیطه فعالیت دستگاه‌های اجرایی مرتبط، با شرکت مسئولین و کارشناسان آن دستگاه‌ها و مشارکت جدی مدیریت ترویج کشاورزی و منابع طبیعی استان برگزار می‌شود.

در بخشی از این کتاب می‌خوانیم:

ایران با دارا بودن اقلیم‌های گوناگون یکی از مناسب‌ترین نقاط دنیا برای کشت و پرورش انواع محصولات سبزی، صیفی و جالیز در تمام فصول می‌باشد. محصولات سبزی، صیفی و جالیز با سطح زیر کشت حدود 700 هزار هکتار و تولید بیش از 17 میلیون تن در سال، شش درصد از سهم کل زیر کشت محصولات زراعی و بالغ بر 29 درصد از تولید محصولات زراعی را به خود اختصاص داده است (ملکوتی و همکاران. 1383).

با توجه به ارزش غذایی سبزیجات، وجود فیبر فراوان و نقش آن در سلامتی انسان، مصرف آن در تمامی نقاط جهان مورد تاکید متخصصین تغذیه می‌باشد. در رژیم غذایی ما ایرانیان نیز سبزیجات از جایگاه خاصی برخوردار است و در برنامه‌ریزی‌ها، افزایش مصرف سرانه آن مورد تاکید می‌باشد. این در حالی است که در صورت عدم دقت در عملیات کاشت، داشت و برداشت، سبزیجات می‌توانند اثرات نامطلوبی بر سلامت انسان داشته باشند. مصرف بیش از حد کودهای شیمیایی در تولید سبزیجات به پیامد زیست محیطی تجمع نیترات، کادمیم و عناصر سنگین در خاک و ورود این عناصر به چرخه حیات می‌انجامد. نیترات در صورتی که وارد بدن شود در سیستم گوارشی تبدیل به نیتریت شده و نیتریت نیز در خون، هموگلوبین را به متهموگلوبین تبدیل و انسان را به کمی اکسیژن (متهموگلوبینمیا) مبتلا می‌سازد. علاوه بر آن نیتریت از طریق ترکیب با یک نوع اسید آمینه در سیستم گوارشی بدن تولید ماده سرطانزای نیتروزآمین می‌کند.

کلمات کلیدی: منابع طبیعی، مرکز تحقیقات کشاورزی، منابع طبیعی استان آذربایجان شرقی، سخنرانی مرکز تحقیقات کشاورزی، سازمان تحقیقات کشاورزی و منابع طبیعی، مقالات کشاورزی، مجموعه مقالات کشاورزی،

برای دسترسی قانونی و آسان به بیش از ۵۰،۰۰۰ کتاب الکترونیک و کتاب صوتی فارسی اپلیکیشن کتابراه را، رایگان نصب کنید.

کتابراه، دانلود کتاب الکترونیک و صوتی
مشاهده

دانلود رایگان کتاب با کتاب سبز

کتاب سبز بزرگترین مرجع رایگان دانلود کتاب الکترونیکی با بیش از ۱۰،۰۰۰ کتاب، کتاب صوتی و رمان است. با کتاب سبز در تمامی موضوعات مانند داستان و رمان، مجله، موفقیت و روانشناسی، تاریخی، کامپیوتر، علمی، دانشگاهی، کتاب صوتی و...کتاب برای دانلود قرار داده شده است. دانلود کتاب‌ها با فرمت PDF یا MP3 است. تمامی کتاب‌های موجود با در نظر گرفتن حقوق مولفان برای دانلود رایگان انتشار یافته‌اند. تمامی مولفان می‌توانند کتاب‌ها و مقالات با ارزش خود را برای انتشار رایگان به کتاب سبز ارسال کنند.