دسته‌بندی کتاب‌ها
آپلود کتاب

دانلود رایگان PDF کتاب بیستون و نقش رستم از اصیل‌ترین یادمان‌های تاریخی

کانال تلگرام کتاب سبز
عضویت

معرفی کتاب بیستون و نقش رستم از اصیل‌ترین یادمان‌های تاریخی

کتاب بیستون و نقش رستم از اصیل‌ترین یادمان‌های تاریخی به قلم کوروش شهرکی به تحریر در آمده است.

کوه بیستون سنگ نگاره‌های زیبایی از زمان ساسانیان و هخامنشیان در خود جای داده است، اما وقتی از بیستون سخن می‌رود معمولا کتیبه و سنگ نگاره معروف داریوش شاه هخامنشی مورد نظر است، کسی که پس از مرگ نا‌به‌هنگام کمبوجیه پسر کوروش در راه بازگشت به ایران بر گئومات مغ شورید و کشور را از سلطه این فرد خارج ساخت.

قدرت گئومات برمی‌گردد به ماجرای بردیا، کمبوجیه که شاید از کودتای برادر کوچکتر خود یعنی بردیا در هراس بود در اقدامی ناجوانمردانه دستور به قتل برادر خویش را داد. اما بعد از مدتی خبر به تخت نشستن بردیا را به او دادند! البته که او بردیای واقعی نبود بلکه فردی به نام گئومات که از طبقه مغان (روحانیان) بود با استفاده از شباهت ظاهری بسیار خود به بردیا و اینکه قتل بردیا هنوز میان سران حکومت و مردم فاش نشده بود خود را بردیای واقعی و وارث تاج و تخت اعلام کرد.

کمبوجیه در راه بازگشت به ایران جان خویش را از دست داد اما راز قتل بردیای واقعی برای برخی از فرماندهان از جمله داریوش بزرگ آشکار شد. داریوش از شاخه دوم خاندان هخامنش بود و توانست بردیای دروغین را از میان بردارد. کتیبه بیستون شرح چگونگی به روی کار آمدن این پادشاه هخامنشی است و شرح نبرد او با شورشیان علیه تاج و تخت، این کتیبه‌ها علاوه بر نوشته، تصویری از داریوش و سربازانش و شورشیان علیه پادشاهی هخامنشی را در خود جای داده اند، همچنین این کتیبه‌ها در دوران معاصر باعث رمزگشایی خطوط هخامنشی (پارسی باستان) شد و از اهمیت بالایی برخوردار است.

اصالت تاریخی بیستون امروزه بر هیچ کدام از محافل آکادمیک و علمی پوشیده نیست، اما در چند سال اخیر در فضای مجازی کلیپی به نام «ابطال شناسنامه» منتشر شده است که مدعی جعلی و دروغ بودن کتیبه‌های باستانی کوه بیستون است، سازنده این کلیپ حدودا 25 دقیقه‌ای فردی به اسم ناصر پورپیرار است و طی نمایش عکس‌ها و تصاویری مدعی می‌شود که مجموعه تاریخی بیستون توسط باستان‌شناسان غربی در کمتر از یک صد سال پیش ساخته شده است تا برای شکل دادن به تاریخ ایران و ساخت سلسله‌هایی همچون هخامنشیان که پورپیرار آن‌ها را جعلی می‌داند مستنداتی تهیه شده باشد. جناب پورپیرار همین خط مشی را در مورد کتیبه‌های مجموعه تاریخی نقش رستم یعنی آرامگاه شاهنشاهان هخامنشی نیز پی می‌گیرد و آن‌ها را نیز طی استدلال‌هایی جعلی و نو‌ساز به مخاطب معرفی می‌کند.

از آنجایی که این کلیپ مدعی نظریه‌ای استثنایی و عجیب در تاریخ است و ممکن است برخی مخاطبان به سستی بنیان این ادعاها آگاهی نداشته باشند در این نوشتار به بررسی واژه به واژه مطالب ادعا شده کلیپ با رجوع به کتاب‌ها و اسناد تصویری می‌پردازیم. امیدواریم که این نوشتار باعث اندیشیدن کسانی شود که مدعی جعلی و ساختگی بودن تاریخ ایران هستند.

کلمات کلیدی: تاریخ ایران، ایران باستان، کوروش کبیر، بیستون، تاریخچه بیستون، کاخ بیستون، کوه بیستون، پاسخ به کلیپ ابطال شناسنامه، هخامنشیان،

برای دسترسی قانونی و آسان به بیش از ۵۰،۰۰۰ کتاب الکترونیک و کتاب صوتی فارسی اپلیکیشن کتابراه را، رایگان نصب کنید.

کتابراه، دانلود کتاب الکترونیک و صوتی
مشاهده

دانلود رایگان کتاب با کتاب سبز

کتاب سبز بزرگترین مرجع رایگان دانلود کتاب الکترونیکی با بیش از ۱۰،۰۰۰ کتاب، کتاب صوتی و رمان است. با کتاب سبز در تمامی موضوعات مانند داستان و رمان، مجله، موفقیت و روانشناسی، تاریخی، کامپیوتر، علمی، دانشگاهی، کتاب صوتی و...کتاب برای دانلود قرار داده شده است. دانلود کتاب‌ها با فرمت PDF یا MP3 است. تمامی کتاب‌های موجود با در نظر گرفتن حقوق مولفان برای دانلود رایگان انتشار یافته‌اند. تمامی مولفان می‌توانند کتاب‌ها و مقالات با ارزش خود را برای انتشار رایگان به کتاب سبز ارسال کنند.