دسته‌بندی کتاب‌ها
آپلود کتاب

دانلود رایگان PDF کتاب شگفتی‌های مهرگان

کانال تلگرام کتاب سبز
عضویت

معرفی کتاب شگفتی‌های مهرگان

کتاب شگفتی‌های مهرگان توسط اسماء معصومی نژاد نوشته شده است. در روزگاران کهن همانگونه که هر ماه دارای نامی بود هر روز ماه را نیز نامی بود و در روزی که نام ماه و روز یکی می‌شد آن روز را جشن می‌گرفتند.

یکی از این جشن‌ها که بسیار شکوهمند برگزار می‌گردید جشن مهرگان بوده است. شاید بتوان گفت این جشن قدمتی به اندازه ایزد میترا دارد و چه بسی مهرگان بزرگ‌ترین جشن پیروان آیین میترا بوده است. قدیمی‌ترین نامی که از میترا به دست آمده است در بغازکوی در آسیای صغیر که بر‌روی لوح گلی از لوح‌های کشف‌شده در این منطقه است و این نشان دهنده آن است که فرهنگ ایرانی دست کم در این تاریخ در این منطقه حضور داشته است و از‌طرفی نشان دهنده قدمت بالای میترا است. علاوه بر دلایل آیینی، دلایل اساطیری هم برای این جشن بیان کرده‌اند که معروف‌ترین آنها قیام کاوه آهنگر و پیروزی بر ضحاک و بر تخت نشستن فریدون است. اما جالب آنکه رویدادهای مهم تاریخی نظیر پیروزی داریوش بر گئومات در روزهای نزدیک به مهرگان رخ داده است که شباهت به اسطوره‌ها دارد. ریشه بنیادین جشن‌های ایران باستان به طبیعت بازمی‌گردد و همه این جشن‌ها پیوند تنگاتنگی با طبیعت و زیست بوم آدمی دارند؛ این مسئله درباره مهرگان بسیار پر رنگ است.

کلمات کلیدی: هخامنشیان، جشن مهرگان چه روزی است، مهرگان، جشن مهرگان، تاریخ مهرگان، علت برپایی مهرگان،

برای دسترسی قانونی و آسان به بیش از ۵۰،۰۰۰ کتاب الکترونیک و کتاب صوتی فارسی اپلیکیشن کتابراه را، رایگان نصب کنید.

کتابراه، دانلود کتاب الکترونیک و صوتی
مشاهده

دانلود رایگان کتاب با کتاب سبز

کتاب سبز بزرگترین مرجع رایگان دانلود کتاب الکترونیکی با بیش از ۱۰،۰۰۰ کتاب، کتاب صوتی و رمان است. با کتاب سبز در تمامی موضوعات مانند داستان و رمان، مجله، موفقیت و روانشناسی، تاریخی، کامپیوتر، علمی، دانشگاهی، کتاب صوتی و...کتاب برای دانلود قرار داده شده است. دانلود کتاب‌ها با فرمت PDF یا MP3 است. تمامی کتاب‌های موجود با در نظر گرفتن حقوق مولفان برای دانلود رایگان انتشار یافته‌اند. تمامی مولفان می‌توانند کتاب‌ها و مقالات با ارزش خود را برای انتشار رایگان به کتاب سبز ارسال کنند.