دسته‌بندی کتاب‌ها
آپلود کتاب

دانلود رایگان PDF کتاب طایفه انزانی: منطقه بلوک دوم انزان (حوضه استرآباد) - جلد 1

کانال تلگرام کتاب سبز
عضویت

معرفی کتاب طایفه انزانی: منطقه بلوک دوم انزان (حوضه استرآباد) - جلد 1

کتاب طایفه انزانی: منطقه بلوک دوم انزان (حوضه استرآباد) - جلد 1، نوشته‌ی شهروز ملاح، دربردارنده‌ی مجموعه‌ای از داستان‌ها و تاریخ طایفه انزانی است که توسط بزرگان، سینه‌ به‌ سینه طی دویست سال نقل شده است. در این کتاب سیر مهاجرات و اتفاقات از سال 1162 تا 1300 شمسی این طایفه بزرگ را می‌خوانید.

شهروز ملاح در کتاب حاضر، به شرح ماجراهای مهاجرت از منطقه‌ای به منطقه دیگر و شرح رشادت‌های این طایفه بزرگ پرداخته است و معتقد است که در حفظ کیان و نوامیس این سرزمین که نشان از ایرانی بودن و اصیل بودن این طایفه دارد، باید کوشا باشیم.

در کتاب طایفه انزانی، مجموعه داستان‌ها و حوادث بسیار است که سعی شده از شرح وقایع و داستان‌های خانوادگی و خاندانی صرف‌نظر شود و صرفاً به مواردی پرداخته شود که جنبه عمومی داشته و مربوط به‌ کل طایفه است.

انزانی‌ها مالک بلوک دوم انزان بودند (از کلباد تا کردکوی) و مجموعه فعالیت‌های مشروطه طالبان و رضاخان و اصلاحات ارضی محمدرضا پهلوی در خلع سلاح و خلع ید کردن خوانین انزانی نیز نتوانست چیزی از بزرگی و خانی این طایفه کم نماید.

مطالب کتاب، می‌تواند راه گشایی برای تحصیل‌ کردگان این طایفه باشد تا تاریخ درست و حقیقی را به مجموعه تاریخ محلی این منطقه و کشور بیفزایند و در این راه سعی و تلاش نمایند.

در بخشی از کتاب طایفه انزانی می‌خوانیم:

انزانی‌های شمال را که تیره مهاجر محسوب می‌گردند بایستی برپایِ نوع اعتقادات و گرایش مذهبی به جستجوی خواستگاه اصلی و موطن ریشه ای آن‌ها پرداخت.

از شواهد و قرائن چنین بر می‌آید که انزانی‌های مهاجر به شمال، اکثراً درویش مسلک و در پی سیر سلوک و عرفان از نوع دراویش غرب ایران بودند.

مسلک دراویش خانقاهی و علی اللهی عموماً در سرحدات ایلام (دالاهو) غرب ایران تا شرق ترکیه و شمال عراق حضور دارند. این مناطق نیز از ادوار قدیم جزو مناطق انشان یا انزان بوده است.

امروزه، انزانی‌ها در حومه و گسترده ایده و درود تا سپیدان پراکنده و تعریف‌ شده‌اند و از تیره‌ها و طوایف و خاندان‌های زیادی تشکیل‌ شده‌اند و به همین مراتب در قدیم و ادوار گذشته نیز پراکندگی و گستردگی این قوم، وسیع‌تر بوده است.

انزانی‌ها، اقوامی جنگجو و حافظ کیان و فلات پرشیا بوده‌اند و آنان را بایستی ایرانیانی اصیل دانست بدون هیچ وابستگی و تداخل نژادی.

تاریخ نشان داده که انشانی‌ها همیشه پایه‌گذار حکومت پارسی و حافظ قوم و حکومت پارسیان در کل فلات پرشیا بوده‌اند و کوروش و پدرانش نیز از میان همین قوم برخواسته و حکومت پارسی را بنا نهاده‌اند.

تیره‌ها و خاندان‌ها و طوایف انزانی بسیار گسترده اما جملگی در کنار پادشاهان حافظ سرحدات ایران‌ زمین بوده‌اند.
عدّه‌ای به‌ اشتباه آنزانی‌ها را لر و عده‌ای از محققین نیز آنان را از بختیاری‌ها و زندیه می‌دانند.
لرها از تیره‌ها و طایفه‌های مختلفی تشکیل شده‌اند و انزانی‌ها در هیچ کدام از این تیره‌ها و گونه‌ها نمی‌گنجند.

کلمات کلیدی: تاریخ معاصر ایران، بندر انزلی منطقه آزاد، تاریخ گیلان در دوره باستان، دانلود کتاب تاریخ معاصر ایران، تاریخ ایران، دانلود کتاب تاریخ ایران pdf، pdf تاریخ ایران،

برای دسترسی قانونی و آسان به بیش از ۵۰،۰۰۰ کتاب الکترونیک و کتاب صوتی فارسی اپلیکیشن کتابراه را، رایگان نصب کنید.

کتابراه، دانلود کتاب الکترونیک و صوتی
مشاهده

دانلود رایگان کتاب با کتاب سبز

کتاب سبز بزرگترین مرجع رایگان دانلود کتاب الکترونیکی با بیش از ۱۰،۰۰۰ کتاب، کتاب صوتی و رمان است. با کتاب سبز در تمامی موضوعات مانند داستان و رمان، مجله، موفقیت و روانشناسی، تاریخی، کامپیوتر، علمی، دانشگاهی، کتاب صوتی و...کتاب برای دانلود قرار داده شده است. دانلود کتاب‌ها با فرمت PDF یا MP3 است. تمامی کتاب‌های موجود با در نظر گرفتن حقوق مولفان برای دانلود رایگان انتشار یافته‌اند. تمامی مولفان می‌توانند کتاب‌ها و مقالات با ارزش خود را برای انتشار رایگان به کتاب سبز ارسال کنند.