دسته‌بندی کتاب‌ها
آپلود کتاب

دانلود رایگان PDF کتاب امر به معروف و نهی از منکر در آیینه فتوا

کانال تلگرام کتاب سبز
عضویت

معرفی کتاب امر به معروف و نهی از منکر در آیینه فتوا

کتاب امر به معروف و نهی از منکر در آیینه فتوا نوشته‌ی جعفر ربانی، به بررسی دو رکن از احکام و فرایض الهی، دو حقیقت از عالی‌ترین و اساسی‌ترین مسائل نورانی دین مقدس اسلام می‌پردازد که همچون دو ستاره‌ی پر فروغ، بین سایر تکالیف می‌درخشند و مورد توجه و تأکید خدا و معصومین هستند.

در بخشی از کتاب امر به معروف و نهی از منکر در آیینه فتوا می‌خوانیم:

فقها با برداشت از روایات امر به معروف و نهی از منکر را به سه دسته تقسیم نموده‌اند:
۱. امر به معروف و نهی از منکر واجب: هر گاه فعلی شرعاً یا عقلاً واجب بوده، شرایط امر به معروف نیز وجود داشته باشد، امر به معروف واجب خواهد بود؛ و نیز هر گاه عملی شرعاً یا عقلاً حرام باشد و شرایط نهی از منکر نیز وجود داشته باشد، در این صورت نهی از منکر واجب خواهد بود.

۲. امر به معروف و نهی از منکر مستحب: هر گاه چیزی شرعاً یا عقلاً مستحب بوده، شرایط امر به معروف نیز وجود داشته باشد، امر به معروف مستحب خواهد بود؛ و نیز هر گاه چیزی شرعاً یا عقلاً مکروه بوده، شرایط نهی از منکر وجود داشته باشد، در این صورت نهی از منکر مستحب است.

امام خمینی (قدس سره) می‌نویسد: «ینقسم کل من الأمر و النهی فی المقام إلی واجب و مندوب؛ فما وجب عقلاً أو شرعاً وجب الأمر به، و ما قبح عقلاً أو حرم شرعاً وجب النهی عنه، و ما ندب و استحب فالأمر به کذلک و ما کره فالنهی عنه کذلک؛ هر یک از امر به معروف و نهی از منکر به واجب و مستحب تقسیم می‌گردد. آنچه شرعاً یا عقلاً واجب یا حرام باشد، امر به معروف و نهی از منکر در مورد آن، واجب است و آنچه شرعاً مستحب یا مکروه باشد، امر به معروف و نهی از منکر در مورد آن، مستحب خواهد بود.»

۳. امر به معروف و نهی از منکر حرام: هر گاه امر به معروف و نهی از منکر سبب ترک واجب مهم‌تر، یا ارتکاب حرام شدیدتر گردد، و یا اصلاً شرایط آن وجود نداشته باشد، در این صورت امر به معروف و نهی از منکر حرام خواهد بود (که ان شاء الله موارد آن در ضمن مباحث آینده به طور مفصل معلوم خواهد شد).

کلمات کلیدی: امر به معروف نهی از منکر، امر به معروف، نهی از منکر، شیوه های امر به معروف و نهی از منکر، شرایط امر به معروف و نهی از منکر، مراحل امر به معروف و نهی از منکر،

برای دسترسی قانونی و آسان به بیش از ۵۰،۰۰۰ کتاب الکترونیک و کتاب صوتی فارسی اپلیکیشن کتابراه را، رایگان نصب کنید.

کتابراه، دانلود کتاب الکترونیک و صوتی
مشاهده

دانلود رایگان کتاب با کتاب سبز

کتاب سبز بزرگترین مرجع رایگان دانلود کتاب الکترونیکی با بیش از ۱۰،۰۰۰ کتاب، کتاب صوتی و رمان است. با کتاب سبز در تمامی موضوعات مانند داستان و رمان، مجله، موفقیت و روانشناسی، تاریخی، کامپیوتر، علمی، دانشگاهی، کتاب صوتی و...کتاب برای دانلود قرار داده شده است. دانلود کتاب‌ها با فرمت PDF یا MP3 است. تمامی کتاب‌های موجود با در نظر گرفتن حقوق مولفان برای دانلود رایگان انتشار یافته‌اند. تمامی مولفان می‌توانند کتاب‌ها و مقالات با ارزش خود را برای انتشار رایگان به کتاب سبز ارسال کنند.