دسته‌بندی کتاب‌ها
آپلود کتاب

دانلود رایگان PDF کتاب خوش‌نویسی

کانال تلگرام کتاب سبز
عضویت

معرفی کتاب خوش‌نویسی

کتاب خوش‌نویسی ضمن معرفی تاریخچه‌ی خط و خوش‌نویسی و انواع ابزار خوش‌نویسی، به آموزش گام‌به‌گام و اصولی نوشتن حروف و همچنین خطاطی می‌پردازد. خوش‌نویسی، زیبانگاری حروف و کلمات است بر اساس اصول و قواعدی مشخص و معین.

توجه به خوش‌نویسی و گسترش آن در گذشته به دلیل کتابت قرآن و کتب احادیث بوده است. آیاتی در قرآن مبنی بر عزت قلم و اعتبار آموختن باعث گردید تا خط در میان مسلمانان به عنوان پدیده‌ای الهی و روحانی مورد توجه قرار گیرد و از احترام ویژه‌ای برخوردار باشد. همچنین برای هنرمند خوش‌نویس نیز آداب خاصی قائل گردیدند که مهارت ترک معاصی و صفای باطن از آن جمله است.

هنر خوش‌نویسی هم در ثبت و نشر پیشرفت‌های علمی و فرهنگی و همین‌طور در حوزه هنرهای کاربردی به صورت گسترده‌ای مورد بهره‌برداری هنرمندانه قرار گرفته است. در عصر حاضر نیز با پیشرفت‌های روز افزون که در صنعت عظیم چاپ پدید آمده و هر چند‌گاه فنآوری جدیدتری در این زمینه ارائه می‌گردد، خط همچنان جای شایسته خود را حفظ کرده است.

در بخشی از کتاب خوش‌نویسی می‌خوانیم:

در جلسات گذشته، تا حدودی با سطرنویسی که یکی از ساده‌ترین و رایج‌ترین قالب‌ها در خوش‌نویسی است آشنا شدید و عملا چند سطر را ترکیب‌بندی و خوش‌نویسی کردید. در این جلسه پیرامون نحوه ترکیب‌بندی و چگونگی انتخاب کشیده‌ها در سطر‌نویسی، مطالب بیشتری خواهید آموخت.

زیبایی و چشم‌نوازی یک سطر به عوامل متعددی بستگی دارد که در جلسه ششم، چهار اصل اولیه (یعنی، رعایت قواعد در تک تک اجزای سطر، ایجاد فاصله‌های یکنواخت مابین آن‌ها، قراردادن اجزای سطر در جایگاه مقرر بر خط زمینه و صعود آخرین جزء سطر) را آموختیم. اما نمی‌توان تنها با رعایت این چهار اصل به ترکیب‌بندی صحیح و زیبا دست بافت.

مهمترین اصل، علاوه بر اصول یاد شده، در ترکیب‌بندی یک سطر اصل تعادل است. بدین معنی که اگر سطر را به وسیله یک خط عمودی از وسط به دو قسمت مساوی تقسیم کنیم، دو طرف از نظر سبکی و سنگینی هم‌وزن باشند، ساده‌ترین روش برای ایجاد تعادل در سطر نویسی استفاده از تقارن است. در سرمشق‌های سطر‌نویسی جلسات گذشته دیدیم که کشیده‌ها نقش اصلی و اساسی در ایجاد تعادل و تقارن یک سطر ایفا می‌کنند. به همین دلیل، انتخاب درست کشیده‌ها و قرار دادن آن‌ها در جایگاه مناسب سطر مهم‌ترین مرحله ترکیب‌بندی در سطر نویسی است.

برای آن‌که بتوانیم کشیده‌ها را به درستی انتخاب کنیم و آن‌ها را در جایگاه مناسبی قرار دهیم و در نهایت به ترکیب‌بندی زیبا و چشم‌نوازی در سطر دست یابیم، ایتدا سطر را به ۵ قسمت مساوی تقسیم می‌کنیم و هر قسمت را با شمارهای مشخص می‌سازیم. حال بهترین حالت‌های انتخاب کشیده یا کشیده‌ها را در سطر که با استفاده از خطوط ساده، به ترتیب اولویت بر روی مناطق پنجگانه سطر نمایش داده شده است با دقت مورد مطالعه و بررسی قرار دهید و به خاطر بسپارید.

کلمات کلیدی: دانلود کتاب آموزش خشنویسی، کتاب آموزش خوشنویسی با قلم، دانلود کتاب آموزش خوشنویسی با خودکار، دانلود کتاب آموزش خوشنویسی با قلم نی، دانلود کتاب آموزش خوشنویسی با قلم pdf، کتاب آموزش خط تحریری، دانلود آموزش خط تحریری pdf، کتاب آموزش خط نستعلیق، کتاب آموزش خط تحریری pdf، دانلود رایگان کتاب آموزش خط تحریری شکسته نستعلیق، دانلود کتاب خشنویسی، دانلود کتاب خطاطی، آموزش خوشنویسی، کتاب آموزش خشنویسی،

برای دسترسی قانونی و آسان به بیش از ۵۰،۰۰۰ کتاب الکترونیک و کتاب صوتی فارسی اپلیکیشن کتابراه را، رایگان نصب کنید.

کتابراه، دانلود کتاب الکترونیک و صوتی
مشاهده

دانلود رایگان کتاب با کتاب سبز

کتاب سبز بزرگترین مرجع رایگان دانلود کتاب الکترونیکی با بیش از ۱۰،۰۰۰ کتاب، کتاب صوتی و رمان است. با کتاب سبز در تمامی موضوعات مانند داستان و رمان، مجله، موفقیت و روانشناسی، تاریخی، کامپیوتر، علمی، دانشگاهی، کتاب صوتی و...کتاب برای دانلود قرار داده شده است. دانلود کتاب‌ها با فرمت PDF یا MP3 است. تمامی کتاب‌های موجود با در نظر گرفتن حقوق مولفان برای دانلود رایگان انتشار یافته‌اند. تمامی مولفان می‌توانند کتاب‌ها و مقالات با ارزش خود را برای انتشار رایگان به کتاب سبز ارسال کنند.