دسته‌بندی کتاب‌ها
آپلود کتاب

دانلود رایگان PDF کتاب واژه‌نامه سیاسی

کتاب‌های مرتبط

مشاهده همه »
کانال تلگرام کتاب سبز
عضویت

معرفی کتاب واژه‌نامه سیاسی

کتاب واژه‌نامه سیاسی به قلم امیر نیک آیین، مجموعه لغات و اصطلاحات علم‌ سیاست می‌باشد که به‌همراه توضیحات و معنای آن گرداوری شده است.

در بخشی از کتاب واژه‌نامه سیاسی می‌خوانیم:

آنارشیسم (Anarchlisine)
یا هرج و مرج طلبی یک جریان سیاسی است که با منافع و آمال طبقه کارگر و همه زحمت‌کشان مغایر است. از نظر طبقاتی دارای ریشه خرده بورژوایی و از نظر سیاسی ارتجاعی است، زیرا در جهت تکامل جامعه نیست. این لغت از واژه یونانی آنارخیا مشتق است که به معنای فقدان رهبری و حکومت است. آنارشیست‌ها ضرورت وجود دولت و منجمله دولت برولتاری را در هرگونه شرایط اجتماعی، ضروررت وجود حزب و انضباط و مشی سیاسی و برنامه عمل آن را نفی می‌کنند.

در جنبش انقلابی طرفداران آنارشیسم با رهبری نهضت از جانب حزب و با ایدئولوژی آن مخالف‌اند. آن‌ها بهانه این‌که شخصیت انسان آزاد است، تنها عمل انفرادی را قبول می‌کنند و در مقابل اقدام جمعی و مبارزه طبقاتی و نهضت اجتماعی را به هیج می‌گیرند. با چنین طرز تفکری روشن است که آنارشیسم عملا مانع مبارزه مردم و گسترش و اتحاد آن می‌شوند، طبقه کارگر را از انجام رسالت تاریخی خویش باز می‌دارند، نفاق و پراکندگی را به جای تشکل و همبستگی می‌گذارند.

آنارشیسم به مثابه یک جریان سیاسی 100-130 سال قبل در اروپا به وجود آمد و مبلغین سرشناسی چون ماکس اشتیرنر (stirner)، بردون، و باکونین (bakunin) داشت. مارکس و انگلس بنیان‌گذاران تئوری سوسیالیسم علمی برای ایجاد سازمان کمونیستی طبقه کارگر، مبارزه طولانی و سختی را با نمایندگان این جریان سیاسی انجام دادند. لنین می‌نویسد: «آنارشیست‌ها طبقه کارگر را تابع سرمایه‌داری می‌کنند و جز جملات کلی علیه استثمار بدون در ریشه و علت آن چیزی نمی‌گویند و به مبارزه طبقاتی ایمان ندارند»

منجمله در کوره مبارزه علیه آنارشیسم بود که موازین سازمانی حزب طراز توین متشکل و پیشرو با ایدئولوژی و مشی سیاسی معین تدوین شد. خطر نفوذ اندیشه‌های آنارشیستی به ویژه در میان اقشار خرده بورژوازی شهر و ده و قشر عقب مانده طبقه کارگر زیادتر است، اگر چه با گسترش تعالیم مارکسیسم لنینیسم و با تجربه ساختمان سوسیالیسم از این خطر به میزان زیادی کاسته شده است. با این حال احزاب کمونیست به‌خصوص در کشورهایی که طبقه کارگر دارای قدرت زیاد نیست یا در دوران نخستین رشد سرمایه داریست و یا شرایط اجتماعی و سلطه تفکر خرده بورژوایی برای نفوذ اندیویدو آلیسم (یا منش فردی) آماده است باید متوجه این خطر و عقیم ساختن آن باشد.

کلمات کلیدی: دانلود کتاب سیاسی، دانلود لغت نامه سیاسی، کتاب لغت نامه سیاسی pdf، واژه نامه علوم سیاسی، دانلود کتاب دانشنامه سیاسی، واژه های سیاسی، اصطلاحات سیاسی روز، دانلود دیکشنری سیاسی، اصطلاحات سیاسی pdf،

برای دسترسی قانونی و آسان به بیش از ۵۰،۰۰۰ کتاب الکترونیک و کتاب صوتی فارسی اپلیکیشن کتابراه را، رایگان نصب کنید.

کتابراه، دانلود کتاب الکترونیک و صوتی
مشاهده

دانلود رایگان کتاب با کتاب سبز

کتاب سبز بزرگترین مرجع رایگان دانلود کتاب الکترونیکی با بیش از ۱۰،۰۰۰ کتاب، کتاب صوتی و رمان است. با کتاب سبز در تمامی موضوعات مانند داستان و رمان، مجله، موفقیت و روانشناسی، تاریخی، کامپیوتر، علمی، دانشگاهی، کتاب صوتی و...کتاب برای دانلود قرار داده شده است. دانلود کتاب‌ها با فرمت PDF یا MP3 است. تمامی کتاب‌های موجود با در نظر گرفتن حقوق مولفان برای دانلود رایگان انتشار یافته‌اند. تمامی مولفان می‌توانند کتاب‌ها و مقالات با ارزش خود را برای انتشار رایگان به کتاب سبز ارسال کنند.