دسته‌بندی کتاب‌ها
آپلود کتاب

دانلود رایگان PDF حرکت اسلامی فلسطین از آغاز انتفاضه تا انتفاضه

کتاب‌های مرتبط

مشاهده همه »
کانال تلگرام کتاب سبز
عضویت

معرفی حرکت اسلامی فلسطین از آغاز انتفاضه تا انتفاضه

بدون تردید فلسطین ـ که ما اکنون درصدد بررسی تاریخ مبارزات اسلامی آن هستیم ـ در نزد مسلمانان از مقدس ترین و گرامی ترین اماکن اسلامی به شمار می رود.
این سرزمین زادگاه و خاستگاه پیامبران الهی است. مسجد الاقصی، نخستین قبله گاه مسلمین و معراج گاه پیامبر اسلام و سومین حرم شریف، در این منطقه قراردارد.
بدین ترتیب درمی یابیم که دینداری در بین مردم فلسطین از احساسات و عواطف اصیل و فطری مایه میگرفته است و تا آن زمان ـ اوایل قرن بیستم ـ هنوز آثار تفکرات گوناگون غربی در میان مردم ظاهر نشده بود. اما چون دینداری مردم بر شالوده بینش و درک علمی استوار نبوده، بسیاری از خرافات و جهالت ها در افکار توده ها رخنه کرده بود. برای ملت فلسطین امکان رویارویی با سیل فزاینده اندیشه های گوناگون که در آغاز قرن بیستم این سرزمین اسلامی را مورد تهاجم فرهنگی و تحت الشعاع خود قرار داده بود، بسادگی میسّر نگردید.
در حقیقت با وجود برخورداری « فلسطین» از چنان حرمت و منزلتی که در آغاز به آن اشاره کردیم، این سرزمین از ابتدای قرن بیستم تاکنون، همواره بهشکل جولانگاه نیروهای استعمارگر غرب درآمده و شاهد جنایات هولناک و بی سابقه ای در این دوره از تاریخ بشریت بوده است.
در واپسین روزهای پایانی جنگ جهانی اول، انگلیسی های اشغالگر و متجاوز نخستین گامهای عملی در راه اشغال و غصب فلسطین و آواره کردن ساکنین اصلی آن و جدا سازی این خطه از پیکره امت اسلام را برداشتند. از آن پس صفحه سیاهی در تاریخ فلسطین گشوده شد. ولی مردم فلسطین لحظه ای در مقابله و رو در رویی با انگلیسی ها و اشغالگران درنگ نکردند و به گواهی اکثر مورخین خارجی، ماهیت مبارزات ملت فلسطین ـ از همان آغاز ـ رنگ اسلامی به خود گرفت و اگر چه فراز و نشیب های بسیاری را پشت سر نهاده و حتی گاهی به ظاهر از خط مشی اسلامی دور شده، ولی به طور کلی مسیر اصلی مبارزات در صراط اسلام بوده است. این حقیقت را همگان باور دارند و تاریخ نگاران و محققان به تداوم پیوند عمیق توده های فلسطین با اسلام اعتراف دارند. این پدیده را میتوان با توجه به مراحل مختلف تاریخ مبارزات اسلامی ملت فلسطین در چند دوره مورد ارزیابی و بررسی قرار داد:
دوره نخست: مرحله تاریخی سالهای 1917 تا 1929 م و ماهیت اسلامی قیامهای 1920، 1921 و ااا 1929.
دوره دوم: مرحله تاریخی سالهای 1929 تا 1939 و ظهور شیخ عزالدین قسام و پیدایش حرکت «اقسّامیون» ـ هوا داران قسام ـ و آثارآن در رویدادهای انقلاب بزرگ فلسطین.
دوره سوم: مرحله تاریخی سالهای 1939 تا 1948 و پیدایش جنبش اخوان المسلمین و نقش این سازمان او هواداران قسّام در جنگ فلسطین.
دوره چهارم: مرحله سخت و دردناک از سال 1948 تا 1967 و اوضاع سیاسی فلسطینی در بحران جنگ و پس از آن.
دوره پنجم: حرکتهای اسلامی معاصر از 1967 به بعد و موضع اخوان المسلمین در قبال مسئله افلسطین؛ نقش حرکت اسلامی « حماس» و« جهاد اسلامی فلسطین».

کلمات کلیدی: دانلود کتاب سیاسی، جنبش فلسطین، حرکت اسلامی فلسطین، اوضاع سیاسی فلسطین، جنگ اسرائیل و فلسطین، جنگ فلسطین، مبارزات فلسطین، سیاست اسرائیل،

برای دسترسی قانونی و آسان به بیش از ۵۰،۰۰۰ کتاب الکترونیک و کتاب صوتی فارسی اپلیکیشن کتابراه را، رایگان نصب کنید.

کتابراه، دانلود کتاب الکترونیک و صوتی
مشاهده

دانلود رایگان کتاب با کتاب سبز

کتاب سبز بزرگترین مرجع رایگان دانلود کتاب الکترونیکی با بیش از ۱۰،۰۰۰ کتاب، کتاب صوتی و رمان است. با کتاب سبز در تمامی موضوعات مانند داستان و رمان، مجله، موفقیت و روانشناسی، تاریخی، کامپیوتر، علمی، دانشگاهی، کتاب صوتی و...کتاب برای دانلود قرار داده شده است. دانلود کتاب‌ها با فرمت PDF یا MP3 است. تمامی کتاب‌های موجود با در نظر گرفتن حقوق مولفان برای دانلود رایگان انتشار یافته‌اند. تمامی مولفان می‌توانند کتاب‌ها و مقالات با ارزش خود را برای انتشار رایگان به کتاب سبز ارسال کنند.