دسته‌بندی کتاب‌ها
آپلود کتاب

دانلود رایگان PDF کتاب انسان و علوم انسانی در صحیفه سجادیه جلد - 6

کانال تلگرام کتاب سبز
عضویت

معرفی کتاب انسان و علوم انسانی در صحیفه سجادیه جلد - 6

کتاب انسان و علوم انسانی در صحیفه سجادیه جلد - 6 اثر مرتضی رضوی، از آغاز تا انتها به خوبی بیان می‌کند که بنای شناخت آسیب‌ها، آفت‌ها و راهکار مصون ماندن از آن‌ها، دقیقاً بر پایه‌ی آشتی انسان با خویشتن نهاده شده است نه بر پایه‌ی جنگیدن با خود یا سرکوبی خویش.

در سرتاسر صحفیه، انسانی را می‌بینید که در اندیشه‌ی خود است. به حدی خود را دوست دارد که می‌کوشد این «خود با ارزش»، «این خود گران‌بها» و «این خودی که ارجمندتر از هر چیز دیگر است» را حفاظت کرده و بپروراند. انسان صحیفه، انسان خشک و ستیزه‌جو با خود نیست. بلکه موجودی به دور از هر فساد، در صدد هر صلاح، خیرخواه و غمخوار خود و دیگران است. انسان صحیفه، انسان زیبا و زیبایی‌خواه است و چنین انسانی باید حتماً آسیب‌های ریز و آفت‌های نامشهود را نیز کشف کند و بهداشت، رهچاره یا درمان آن‌ها را نیز بشناسد و بشناساند.

در بخشی از کتاب انسان و علوم انسانی در صحیفه سجادیه جلد - 6 می‌خوانیم:

تکلیف: خداوند می‌توانست آنچه را که از انسان می‌خواهد، بدون تکلیف از او بگیرد، همانطور که هر چه از گیاه و درخت می‌خواهد بدون این که آن را مکلف کند، می‌گیرد. درخت مطابق خواستۀ خداوند زندگی می‌کند؛ رشد می‌کند و بالنده می‌شود و می‌میرد بدون این که به تکلیفی مکلّف باشد. 

تکلیف آسان: و بالاتر از گیاه و درخت، فرشته را مکلّف آفرید اما در مسیر سهل و آسان، زیرا فرشته گرفتار روح غریزه نیست، و عمل به تکالیف برای او کاملاً آسان و سهل است؛ فرشته نه در «کَبَد» آفریده شده و نه جریان زندگی‌اش در «خُسر» است، عمل به تکلیف برای او آسان است در حدی که در مقایسه با انسان می‌توان گفت فرشته اساساً مکلّف نیست. 

امام علیه السلام می‌گوید: «اللَّهُمَّ إِنَّکَ کَلَّفْتَنِی مِنْ نَفْسِی مَا أَنْتَ أَمْلَکُ بِهِ مِنِّی‌»، خدایا تو چیزهائی را بر من تکلیف کرده‌ای که در اختیار تو بود و می‌توانستی بدون تکلیف، آن‌ها را از من به منصّۀ ظهور برسانی و قدرت تو بر آن‌ها بیش از قدرت من بود. 

انسان شناسی: توجه امام علیه السلام در این جا به آفرینش و چگونگی خلقت انسان است و اصل «تکلیف در تکوین» را در نظر دارد. و مبحث، یک مبحث «انسان شناسی» است سپس در مقام بیان «رابطۀ انسان با تکلیف» است که آیا انسان در عمل به تکالیف باید تنها برود؟ یا از چیزی و از کسی یاری بطلبد؟

کلمات کلیدی: آفرینش، انسان و علوم انسانی در صحیفه سجادیه، دعا، شیعه، صحیفه سجادیه، خلقت، اصل توحید، روح انسان، دانلود صحیفه سجادیه،

برای دسترسی قانونی و آسان به بیش از ۵۰،۰۰۰ کتاب الکترونیک و کتاب صوتی فارسی اپلیکیشن کتابراه را، رایگان نصب کنید.

کتابراه، دانلود کتاب الکترونیک و صوتی
مشاهده

دانلود رایگان کتاب با کتاب سبز

کتاب سبز بزرگترین مرجع رایگان دانلود کتاب الکترونیکی با بیش از ۱۰،۰۰۰ کتاب، کتاب صوتی و رمان است. با کتاب سبز در تمامی موضوعات مانند داستان و رمان، مجله، موفقیت و روانشناسی، تاریخی، کامپیوتر، علمی، دانشگاهی، کتاب صوتی و...کتاب برای دانلود قرار داده شده است. دانلود کتاب‌ها با فرمت PDF یا MP3 است. تمامی کتاب‌های موجود با در نظر گرفتن حقوق مولفان برای دانلود رایگان انتشار یافته‌اند. تمامی مولفان می‌توانند کتاب‌ها و مقالات با ارزش خود را برای انتشار رایگان به کتاب سبز ارسال کنند.