دسته‌بندی کتاب‌ها
آپلود کتاب

دانلود رایگان PDF کتاب راهنمای گزارشگری اجتماعی

کتاب‌های مرتبط

مشاهده همه »
کانال تلگرام کتاب سبز
عضویت

معرفی کتاب راهنمای گزارشگری اجتماعی

تهیه کننده این کتاب مرکز بین المللی روزنامه نگاران است و تألیف و طراحی کاریکاتورهای آن را نیک آهنگ کوثر برعهده داشته است. تدوین کتاب هم برعهده مارگارت فرینی بوده است.

این کتاب شامل یک مقدمه و ۶ گفتار است.

گفتار اول: دست به کار شوید و نهراسید

گفتار دوم: کار در حوزه اجتماعی

گفتار سوم: دوری گزیدن از کلیشه های اجتماعی

گفتار چهارم: آداب مصاحبه و تهیه گزارش

گفتار پنجم: کاربرد آمار

گفتار ششم: انتخاب قالب برای گزارش

در ادامه این مطلب متن کامل مقدمه کتاب آمده است.

در روند آموزش روزنامه‌ نگاری در سطح جهان، مرکز بین‌المللی روزنامه‌نگاران متوجه این واقعیت شده است که مطبوعات و رسانه‌ها بیشترین زمان پخش برنامه‌های رادیو تلویزیونی و فضای صفحات نشریات و سایت‌های خود را به شخصیت‌های معروف و قدرتمند اختصاص می‌دهند.

گاهی این توجه بسیار بیشتر از لیاقت آنهاست. وقتی رئیس‌جمهور یا رهبر جناح مخالفی سخنی می‌گوید و یا هنرپیشة معروف یا ورزشکاری مطرح وارد شهر می‌شود، داستانش به طور حتم به صفحه اول روزنامه‌ها راه پیدا می‌کند. مردم عادی اعم از معلم، کارگر، پرستار، و دانش‌آموز  وقتی نامشان در رسانه‌ها مطرح می‌شود که مرتکب جرم یا قربانی جنایتی شده باشند. ولی زندگی روزمره همین افراد، زندگی مردم عادی و خواننده‌ها و مخاطبان ما روزنامه نگاران هم هست. ما می‌توانیم با ورود به زندگی خوانندگانمان و گزارش آن در رسانه‌ها چه روزنامه، چه رادیو، و چه وب‌سایت‌های خبری جزئی از زندگی آنها باشیم. اگر به مشکلات مردم بیشتر توجه کنیم و آنها را بیشتر انعکاس دهیم، تأثیر مثبت‌تری بر زندگی جوامع خود خواهیم داشت. این کاری است که معمولاً انجام ندادنش راحت‌تر از انجام دادنش است.

به این پرسش‌ها فکر کنید:

■چرا فارغ التحصیلان مؤسسه‌های آموزشی ما آمادگی ورود به بازار کار را ندارند؟

■مراکز پزشکی چگونه خود را با رشد فزایندة بیماران مبتلا به ایدز، مالاریا، و سرطان روبه‌رو می‌سازند؟

■مهاجران غیرقانونی کجا زندگی می‌کنند، چه کارهایی انجام می‌دهند، و حضورشان چه تأثیری بر زندگی کسانی دارد که تمام عمر ساکن کشور میزبان بوده‌اند؟

■اقلیت‌های دینی و نژادی چگونه با تبعیض دست و پنجه نرم کرده‌اند و چه کارهایی در دست است تا تنش موجود بین آنها و اکثریت جامعه به حداقل برسد؟

این کتابچه به نحوی طراحی شده که موضوع‌هایی این چنین را که با زندگی مردم عادی مرتبط است راحت‌تر پوشش دهد، به گونه‌ای که مسائل اجتماعی هم مانند گزارش‌های سیاسی، جنایی، و سرگرمی برای مخاطبان جذاب باشد. ما این مسائل را موضوع‌های اجتماعی نامیده‌ایم، چرا که با روابط متقابل افراد و جامعه سر و کار دارد. با این که بسیاری از رسانه‌های خبری از کنار این گزارش‌ها به راحتی می‌گذرند، گزارشگری اجتماعی سختی‌های خودش را دارد. بسیاری از این موضوع‌ها آن چنان جنجالی هستند که کسی اصلاً نمی‌خواهد سراغشان برود. برای کار در زمینة این موضوع‌ها باید با کسانی گفت‌وگو کرد که بر خلاف هنرپیشه‌ها و سیاستمداران، مردمانی عادی هستند و عادت به مصاحبه و گفت‌وگو ندارند.

بعضی از این افراد مانند قربانیان قاچاق انسان، پناهندگان، و مبتلایان به ایدز، چندان رغبتی به عیان کردن زندگی خود برای رسانه‌ها ندارند. پوشش چنین داستان‌هایی بدون آگاهی از فوت و فن‌های خاص غیرممکن است، و البته داشتن اخلاق حرفه‌ای و احساس مسئولیت از ملزومات گزارشگری و کار در زمینة موضوع‌های اجتماعی است.

این راهنمای آموزشی به تمامی روزنامه‌نگاران سخت کوش و الهام بخشی تقدیم می‌شود که تلاش کرده‌اند مخاطبانشان را با موضوع‌هایی مثل بهداشت، آموزش و پرورش، تنوع نژادی، و مبارزه با تبعیض آشنا کنند؛ کسانی که با نورافشانی روی موضوع‌های پنهان شده و نادیده، سعی می‌کنند جامعه را به جایی بهتر برای زندگی شهروندان تبدیل کنند.

کلمات کلیدی: روزنامه نگاری، راهنمای گزارشگری، راهنمای روزنامه نگاری، آموزش روزنامه نگاری، گزارشگری اجتماعی، مرکز بین المللی روزنامه نگاران، کلیشه های اجتماعی، آداب مصاحبه، کاربرد آمار، اصول روزنامه نگاری، روزنامه، رسانه، رادیو، اخبار تلویزیون،

برای دسترسی قانونی و آسان به بیش از ۵۰،۰۰۰ کتاب الکترونیک و کتاب صوتی فارسی اپلیکیشن کتابراه را، رایگان نصب کنید.

کتابراه، دانلود کتاب الکترونیک و صوتی
مشاهده

دانلود رایگان کتاب با کتاب سبز

کتاب سبز بزرگترین مرجع رایگان دانلود کتاب الکترونیکی با بیش از ۱۰،۰۰۰ کتاب، کتاب صوتی و رمان است. با کتاب سبز در تمامی موضوعات مانند داستان و رمان، مجله، موفقیت و روانشناسی، تاریخی، کامپیوتر، علمی، دانشگاهی، کتاب صوتی و...کتاب برای دانلود قرار داده شده است. دانلود کتاب‌ها با فرمت PDF یا MP3 است. تمامی کتاب‌های موجود با در نظر گرفتن حقوق مولفان برای دانلود رایگان انتشار یافته‌اند. تمامی مولفان می‌توانند کتاب‌ها و مقالات با ارزش خود را برای انتشار رایگان به کتاب سبز ارسال کنند.