دسته‌بندی کتاب‌ها
آپلود کتاب

دانلود رایگان PDF کتاب آمایش سرزمین در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی

کتاب‌های مرتبط

مشاهده همه »
کانال تلگرام کتاب سبز
عضویت

معرفی کتاب آمایش سرزمین در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی

کتاب آمایش سرزمین در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی نوشته‌ی علی باصری و رضا مجیدی زاد جلد یازدهم از مجموعه‌ی مطالعات راهبردی،‌ مواردی از قبیل تاریخچه آمایش سرزمین در جهان، تعریف آمایش سرزمین، آمایش سرزمین در حوزه فرهنگ و نقش آمایش فرهنگی در تقسیمات کشوری و محرومیت‌زدایی را مورد بحث و بررسی قرار می‌دهد.

داشتن رویکرد راهبردی به مسائل یکی از ضروریات مدیریت کلان نهادها و سازمان‌ها است. این رویکرد با مشخص کردن ابعاد مختلف موضوعات و بررسی نقاط ضعف و قوت و تهدیدها و فرصت‌های موجود تلاش می‌کند با ترسیم اهداف بلند مدت و کوتاه‌مدت، بهترین مسیر را برای رسیدن به این اهداف ترسیم نماید؛ به گونه‌ای که حرکت از وضع موجود به وضع مطلوب با کم‌ترین هزینه و بیشترین بهره‌وری انجام پذیرد.

مطالعات راهبردی نوشتاری است که به پژوهش‌های کتابخانه‌ای و میدانی کوتاه‌مدت اشاره دارد. در این متون پژوهشگر ضمن طرح موضوع، ابعاد و زوایای مربوط به آن را نشان داده، رهیافت‌های موجود را بیان و در نهایت به جمع‌بندی و در صورت لزوم ارایه پیشنهاد می‌پردازد.

مطالعات راهبردی از آن جهت دارای اهمیت است که در کنار طرح مسائل نظری و کمک به توسعه دانش نظری و کاربردی، منجر به حل معضلات و دشواری‌های موجود در عرصه مدیریتی شود. به سخن دیگر؛ تلاش شده است این مطالعات به نحوی انجام شود که فقط با رویکرد مطالعه‌ای به آن نگریسته نشود بلکه کاربردی و اثربخش بودن آن در حوزه تصمیم‌گیری نمایان باشد. باید اشاره داشت که مخاطبان این مطالعات را مدیران، مسئولان و کارشناسان حوزه فرهنگ به ویژه در مجموعه وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی تشکیل می‌دهند. هدف از انجام این مطالعات، تعیین خطوط کلی بینش و تجربه موجود درباره موضوعات و مسائل حوزه فرهنگ است؛ به نحوی که جایگاه و نقش وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی را پیرامون موضوعات مطروحه به روشنی بیان نماید و از رهگذر چنین نگاهی واحدهای زیر مجموعه وزارتخانه بتوانند با بهره‌گیری از این گزارش‌ها؛ طرح‌ها و برنامه‌های خود را دقیق‌تر و منسجم‌تر عملیاتی کنند.

آمایش سرزمین در بخش فرهنگ یا آمایش فرهنگی سرزمین، یکی از موضوعات محوری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است که در ذیل رویکرد کلان عدالت فرهنگی قرار دارد، لذا با پیشنهاد دفتر برنامه و بودجه، پرداختن به این موضوع از جمله مشخص نمودن تعاریف، ابعاد و ویژگی‌های آمایش فرهنگی، در دستور کار دفتر مطالعات و برنامه‌ریزی راهبردی قرار گرفت. امید است نتایج این مطالعه علاوه بر حوزه‌ها و معاونت‌های تخصصی وزارتخانه، مفید فایده ادارات کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان‌ها باشد.

در بخشی از کتاب آمایش سرزمین در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی می‌خوانیم:

فرهنگ و هنر بنیان جامعه را پی‌‌ریزی می‌کند و هر جامعه‌ای هرقدر هم که نوپا باشد، دوام و بقای آن مبتنی بر اصول فرهنگی است که هویت جامعه و افراد آن را می‌سازد؛ بنابراین مهم‌ترین رکن هویت بخش در هر جامعه، پیشینه و غنای فرهنگی آن است. با توجه به این امر و تأکید بر این نکته که کشور ایران دارای یکی از کهن‌ترین فرهنگ‌های جهان است، سیاست گذاران فرهنگی کشور را بر آن می‌دارد که فرهنگ را از ارکان اساسی جامعه محسوب کنند و جایگاه ویژه‌ای برای آن در تدوین و تعیین اهداف و سیاست‌های کلان و بلندمدت کشور قائل باشند.

این رویکرد تا جایی پیش رفته که چشم‌انداز بیست ساله جمهوری اسلامی نیز مبتنی بر فرهنگ و مؤلفه‌های هویت بخش آن است؛ تا حدی که اولین بند از ۸ بند این سند بر فرهنگ و عناصر آن و به ویژه فرهنگ عمومی جامعه تأکید کرده و در بندهای دیگر نیز به تناسب موضوع، به فرهنگ اشاره شده است.

بند اول افق چشم‌انداز بیست ساله، ویژگی‌های زیر را برای جامعه ایرانی برشمرده است: توسعه یافته، متناسب با مقتضیات فرهنگی، جغرافیایی و تاریخی خود، و متکی بر اصول اخلاقی و ارزش‌های اسلامی، ملی و انقلابی، تأکید بر مردم سالاری دینی، عدالت اجتماعی، آزادی‌های مشروع، حفظ کرامت و حقوق انسان‌ها و بهره‌مند از امنیت اجتماعی و قضایی
مطالعه وضعیت فرهنگ و هنر و نقش آن در پیش‌برد اهداف جمهوری اسلامی امری لازم و مستمر است که با توجه به وضع فرهنگی کشور باید همواره با اهداف خاصی صورت پذیرد.

کلمات کلیدی: مقاله آمایش سرزمین، آمایش سرزمین در ایران، آمایش سرزمین pdf، مطالعات راهبردی جلد 11، مطالعات راهبردی جلد یازدهم، مطالعات راهبردی چیست، کتاب آمایش سرزمین، آمایش سرزمین، اهداف آمایش سرزمین،

برای دسترسی قانونی و آسان به بیش از ۵۰،۰۰۰ کتاب الکترونیک و کتاب صوتی فارسی اپلیکیشن کتابراه را، رایگان نصب کنید.

کتابراه، دانلود کتاب الکترونیک و صوتی
مشاهده

دانلود رایگان کتاب با کتاب سبز

کتاب سبز بزرگترین مرجع رایگان دانلود کتاب الکترونیکی با بیش از ۱۰،۰۰۰ کتاب، کتاب صوتی و رمان است. با کتاب سبز در تمامی موضوعات مانند داستان و رمان، مجله، موفقیت و روانشناسی، تاریخی، کامپیوتر، علمی، دانشگاهی، کتاب صوتی و...کتاب برای دانلود قرار داده شده است. دانلود کتاب‌ها با فرمت PDF یا MP3 است. تمامی کتاب‌های موجود با در نظر گرفتن حقوق مولفان برای دانلود رایگان انتشار یافته‌اند. تمامی مولفان می‌توانند کتاب‌ها و مقالات با ارزش خود را برای انتشار رایگان به کتاب سبز ارسال کنند.