دسته‌بندی کتاب‌ها
آپلود کتاب

دانلود رایگان PDF کتاب کنکاشی در بودجه وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی

کتاب‌های مرتبط

مشاهده همه »
کانال تلگرام کتاب سبز
عضویت

معرفی کتاب کنکاشی در بودجه وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی

کتاب کنکاشی در بودجه وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی نوشته‌ حبیب الله معظمی جلد نهم از مجموعه‌ی مطالعات راهبردی،‌ با اتکا به آمار و ارقام و جدول‌های آماری می‌کوشد فضایی مستند در حوزه بودجه فرهنگی کشور و همچنین وظایف و دستگاه‌های فرهنگی را ترسیم کند.

داشتن رویکرد راهبردی به مسائل یکی از ضروریات مدیریت کلان نهادها و سازمان‌هاست. این رویکرد با مشخص کردن ابعاد مختلف موضوع‌ها و بررسی نقاط ضعف و قوت و تهدیدها و فرصت‌های موجود تلاش می‌کند با ترسیم اهداف بلندمدت و کوتاه‌مدت، بهترین مسیر را برای رسیدن به این اهداف مشخص سازد؛ به گونه‌ای که حرکت از وضع موجود به وضع مطلوب با کم‌ترین هزینه و بیشترین بهره‌وری انجام پذیرد.

مطالعات راهبردی نوشتاری است که به پژوهش‌های کتابخانه‌ای و میدانی کوتاه مدت اشاره دارد. در این متن‌ها پژوهش‌گر ضمن طرح موضوع، ابعاد و زوایای مربوط به آن را نشان داده، رهیافت‌های موجود را بیان و در نهایت به جمع‌بندی و در صورت لزوم به ارائه پیشنهاد می‌پردازد. مطالعات راهبردی از آن جهت اهمیت دارد که در کنار طرح مسائل نظری و کمک به توسعه دانش نظری و کاربردی، به حل معضلات و دشواری‌های موجود در عرصه مدیریتی منجر شود. به سخن دیگر تلاش شده است این مطالعات به نحوی انجام شود که فقط با رویکرد مطالعه‌ای بدان نگریسته نشود، بلکه کاربردی و اثربخش بودن آن در حوزه تصمیم‌گیری نمایان باشد.

باید اشاره داشت که مخاطبان این مطالعات را مدیران، مسئولان و کارشناسان حوزه فرهنگ به ویژه در مجموعه وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی تشکیل می‌دهند. هدف از انجام این مطالعات، تعیین خطوط کلی بینش و تجربه موجود درباره موضوع‌ها و مسائل حوزه فرهنگ است؛ به نحوی که جایگاه و نقش وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی را درباره موضوع‌های مطرح شده به روشنی بیان کند و از رهگذر چنین نگاهی واحدهای زیرمجموعه وزارتخانه بتوانند با بهره‌گیری از این گزارش‌ها طرح‌ها و برنامه‌های خود را دقیق‌تر و منسجم‌‌تر عملیاتی کنند.

در بخشی از کتاب کنکاشی در بودجه وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی می‌خوانیم:

وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی یک دستگاه دولتی و یکی از پرشمار دستگاه‌های دولتی متولی و مسئول فرهنگ در کشور به شمار می‌آید. بدین سبب به هنگام دریافت اعتبارات دولتی، این وزارتخانه در کنار آن متولیان بسیار قرار می‌گیرد و یکی از شمار بسیار حقوق بگیران و متولیان فرهنگی کشور می‌شود، اما در مقابل و به هنگام پاسخ‌گویی در قبال مسائل فرهنگی جامعه، این وزارتخانه دیگر در کنار نیست، بلکه در برابر است و «تنها» و «منحصر» دستگاه مسئول فرهنگ شناخته می‌شود.

با این حال از منظر جامعه شناختی؛ میان «نهاد» و «سازمان» تفاوت اساسی وجود دارد. نهاد مفهومی کلان، غیرمتعین، دارای اهداف و نقش کلی، روشن و مشخص است. اهداف و نقش‌های هر نهاد در یک یا چند سازمان متبلور می‌شود و بدین وسیله صورت متعینی به خود می‌گیرد. انتظار نمی‌رود که یک سازمان الزاما تمام نقش‌های آن نهاد را محقق سازد، بلکه معمولا چند سازمان آن کار کردها و نقش‌ها را ایفا می‌کنند. ایفای نقش بر عهده نهاد نیست بلکه سازمان تأسیس می‌شود تا صورت تشکیلاتی و اجرایی برای تحقق آن موضوع‌ها و مأموریت‌ها باشد. مثلا نهاد آموزش، نهاد متولی آموزش در جامعه است که سازمان‌های آموزش و پرورش و دانشگاه‌ها نقش‌های آن را ایفا می‌کنند. مسأله این‌جاست که در کشور ما در عرصه فرهنگ و مطالبه وظایف فرهنگی و پیگیری مسائل فرهنگی، جای این دو با هم اشتباه گرفته می‌شود.

کلمات کلیدی: مطالعات راهبردی جلد 9، مطالعات راهبردی جلد نهم، مطالعات راهبردی چیست، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، معاونت فرهنگی وزارت ارشاد، بودجه فرهنگی وزارت ارشاد، بودجه فرهنگی وزارت ارشاد اسلامی،

برای دسترسی قانونی و آسان به بیش از ۵۰،۰۰۰ کتاب الکترونیک و کتاب صوتی فارسی اپلیکیشن کتابراه را، رایگان نصب کنید.

کتابراه، دانلود کتاب الکترونیک و صوتی
مشاهده

دانلود رایگان کتاب با کتاب سبز

کتاب سبز بزرگترین مرجع رایگان دانلود کتاب الکترونیکی با بیش از ۱۰،۰۰۰ کتاب، کتاب صوتی و رمان است. با کتاب سبز در تمامی موضوعات مانند داستان و رمان، مجله، موفقیت و روانشناسی، تاریخی، کامپیوتر، علمی، دانشگاهی، کتاب صوتی و...کتاب برای دانلود قرار داده شده است. دانلود کتاب‌ها با فرمت PDF یا MP3 است. تمامی کتاب‌های موجود با در نظر گرفتن حقوق مولفان برای دانلود رایگان انتشار یافته‌اند. تمامی مولفان می‌توانند کتاب‌ها و مقالات با ارزش خود را برای انتشار رایگان به کتاب سبز ارسال کنند.