دسته‌بندی کتاب‌ها
آپلود کتاب

دانلود رایگان PDF کتاب طراحی و محاسبات اتصالات پیچ و مهره

کانال تلگرام کتاب سبز
عضویت

معرفی کتاب طراحی و محاسبات اتصالات پیچ و مهره

کتاب طراحی و محاسبات اتصالات پیچ و مهره به قلم احسان کوثری نیا ابتدا به معرفی استانداردهای گوناگون در زمینه پیچ و مهره‌ها پرداخته سپس به دسته‌بندی‌های گوناگون پیچ و مهره‌ها از نظر شکل هندسی، جنس، کاربرد، استحکام و پوشش سطحی اشاره می‌کند.

برای افراد غیر‌متخصص ممکن است چنین به نظر برسد که اتصالات رزوه‌دار (شامل پیچ‌ها ومهره‌ها) ساده‌ترین و پیش‌پا افتاده‌ترین اجزای سازه‌ها و ماشین‌آلات باشند. با نگاهی مهندسی و عمیق‌تر می‌توان دریافت که این قطعات به ظاهر ساده، گونه‌های بسیار متنوعی داشته و جزئیات طراحی آن‌ها دقت و ریزبینی خاصی را می‌طلبد.

جنبه اقتصادی طراحی اتصالات، خواه رزوه‌دار یا بدون‌رزوه، بسیار حایز اهمیت است. برای مثال در بدنه یک هواپیمای جت غول‌پیکر چیزی در حدود 2/4 میلیون اتصال به کار رفته که هزینه‌ای بالغ بر 750/000 دلار را برمی‌گیرد. جنبه ایمنی اتصالات در بسیاری از سازه‌ها و دستگاه‌ها (به ویژه در سازه‌های مربوط به حمل و نقل انسان و مخازن تحت فشار) بسیار حساس است. خوردگی شیمیایی اتصالات عمدتا مسأله‌ساز است چرا که تفاوت جنس اتصالات و بدنه سازه‌ها پتانسیل سلول‌های گالوانیک را افزایش می‌دهد.

به دلیل آن‌که بخش عمده‌ای از فرآیند مونتاژ و نصب سازه‌ها مربوط به نصب اتصالات می‌باشد، سهولت و کم هزینه بودن نصب یا باز کردن اتصالات یکی دیگر از پارامترهای مربوط به آن‌ها می‌باشد. به طور خلاصه می‌توان گفت که مسائلی همچون طراحی اتصالات سبک، ساخت و نصب ارزان، مقاومت در برابر خوردگی اتصالات و غیره چالش بی‌پایانی را پیش روی مهندسین قرار داده است. به همین خاطر است که بخش قابل توجهی از آزمون‌های قطعات صنعتی مربوط به پیچ و مهره‌ها بوده و استانداردهای گوناگون و متعددی در رابطه با آن‌ها تدوین شده است.

در بخشی از کتاب طراحی و محاسبات اتصالات پیچ و مهره می‌خوانیم:

رفتار مکانیکی هر قطعه‌ای تا حد زیادی وابسته به خواص ماده آن است، پیچ و مهره‌ها نیز از این قاعده مستثنی نیست. اگر چه فلزات غیر‌آهنی مانند برنج، آلومینیوم، مس و یا مواد غیرفلزی مانند پلیمرها در ساخت اتصالات رزوه‌دار کاربرد چشمگیری دارند، برای بسیاری از کاربردهای صنعتی به ویژه کاربردهای مربوط به استحکام و مقاومت در برابر ضربه، از فلزات پایه آهنی و آلیاژهای آن‌ها استفاده می‌شود. فولادهای کربنی معمولی از آهن، کربن، منگنز، سیلیسیم، مس، گوگرد، فسفر و دیگر عناصر تشکیل شده‌اند. فولاد کم کربن نوعا به فولادی اطلاق می‌شود که بین %0/02 تا %0/3 کربن داشته باشند، فولاد کربن متوسط درصد کربن %0/3 تا %0/7 را داراست و فولادهای پرکربن به بالاتر از %0/7 کربن گفته می‌شود.

اتصالات رزوه‌دار صنعتی که برای کاربردهای سازه‌ای یا ماشین‌سازی به کار می‌روند عمدتا از جنس فولاد کم‌کربن متوسط کم آلیاژی بوده و بسته به استحکام مورد نظر، از انواع فولادهای ذکر شده در آن‌ها استفاده می‌شود. در برخی از کاربردها جهت جلوگیری از خوردگی از فولادهای آلیاژی ضد زنگ استفاده می‌شود.

خواص مکانیکی پیچ و مهره‌ها نیز تا حد زیادی با عملیات حرارتی کنترل می‌شود. از این‌رو بسیاری از پیچ و مهره‌های پر استحکام باید عملیات حرارتی (آبکاری) شده و سپس بازگشت داده شوند (مشخصات درصد ترکیب شیمیایی و دماهای عملیات حرارتی رده‌های مختلف استحکامی پیچ و مهره‌ها در استاندارد ASTM F568M آورده شده است.

کلمات کلیدی: کتاب مهندسی، pdf کتاب مهندسی، اتصالات پیچ و مهره، طراحی اتصالات پیچ و مهره، معایب اتصالات پیچ و مهره، انواع اتصالات پیچ و مهره ای، بازرسی پیچ و مهره pdf، مراحل نصب اسکلت فلزی پیچ و مهره، اتصالات پیچ و مهره در ساختمان، طراحی اتصالات پیچی، انواع اتصالات پیچی، دانلود کتاب مهندسی،

برای دسترسی قانونی و آسان به بیش از ۵۰،۰۰۰ کتاب الکترونیک و کتاب صوتی فارسی اپلیکیشن کتابراه را، رایگان نصب کنید.

کتابراه، دانلود کتاب الکترونیک و صوتی
مشاهده

دانلود رایگان کتاب با کتاب سبز

کتاب سبز بزرگترین مرجع رایگان دانلود کتاب الکترونیکی با بیش از ۱۰،۰۰۰ کتاب، کتاب صوتی و رمان است. با کتاب سبز در تمامی موضوعات مانند داستان و رمان، مجله، موفقیت و روانشناسی، تاریخی، کامپیوتر، علمی، دانشگاهی، کتاب صوتی و...کتاب برای دانلود قرار داده شده است. دانلود کتاب‌ها با فرمت PDF یا MP3 است. تمامی کتاب‌های موجود با در نظر گرفتن حقوق مولفان برای دانلود رایگان انتشار یافته‌اند. تمامی مولفان می‌توانند کتاب‌ها و مقالات با ارزش خود را برای انتشار رایگان به کتاب سبز ارسال کنند.