دسته‌بندی کتاب‌ها
آپلود کتاب

دانلود رایگان PDF کتاب زغال چوب

کانال تلگرام کتاب سبز
عضویت

معرفی کتاب زغال چوب

زغال چوب ماده سبک، شکننده و سیاه رنگ باقی مانده از نیم سوختن چوب یا دیگر اندام های گیاهی و جانوری است. اسماعیل پورکاظم در این کتاب سه شرح و توضیح این کالای می‌پردازد.

دادن گرمای زیاد به چوب‌ها به هر طریقی که اِعمال گردد، موجب شکستن ترکیبات شیمیایی چوب‌ها و تبدیل آن‌ها به‌: گازها‌، قطران (tar) و مواد کربنی جامدی می‌گردد، که به آن زغال چوب می‌گویند. زغال چوب بدون توجّه به شیوه تولید برای قرن‌های متمادی پیشین از اهمیّت فراوانی در مناطق روستایی جهان به عنوان یک منبع تأمین انرژی کارآمد و بی‌خطر برخوردار بوده است.

امروزه بسیاری از کشورهای جهان در صددند تا هم‌چنان از زغال چوب (charcoal) برای: پخت و پز در منازل، اهداف تفریحی-تفننی و آشپزی در رستوران‌ها بهره گیرند. در حال حاضر ساکنین زمین مقادیر بسیار زیادی از زغال چوب را بعنوان سوخت در فعالیت‌های تفریحی و تفننی (recreational) مصرف می‌کنند لذا چنین کاربردهایی می‌توانند به تشویق تولید صنعتی آن در مقادیر وسیع منجر گردند.

از زغال چوب هم‌چنین برای تهیّه: دی سولفید کربن (carbon disulfide)، تتراکلرید کربن (carbon tetrachloride)، سیانید سدیم (sodium cyanide) و دیگر ترکیبات شیمیایی صنعتی سود می جویند. بیشترین مقدار زغال چوب را در صنایع به صورت کربن فعال (activated carbon) بکار می‌برند. سایر کاربردهای زغال چوب در صنایع عبارت از: ذوب فلزات (steel heating)، افزایش سختی فلزات (metal casehardening) و گدازش غیر فلزات (non-ferrous smelting) می‌باشند.

محققین معتقدند که تهیّه نیمه صنعتی ذغال چوب را می‌توان با مشارکت عامۀ مردم و در سطوح سرمایه‌گذاری‌های کوچک انجام داد و بدین طریق موجب اشتغال زائی در مناطق روستائی گردید. بررسی‌ها نشان می‌دهند که افراد محلی با سرمایه‌گذاری مشترک قادرند، هر حجم معین یا کورد (cord) از کوره‌های زغال سازی را با 35-2 هزار دلار راه‌اندازی نمایند. 

کلمات کلیدی: زغال، زغال چوب، تاریخچه تولید زغال چوب، ویژگی های زغال چوب، روش های تولید زغال چوب، کتاب تکنولوژی زغال، تولید زغال چوب، تولید زغال چوب در ایران، charcoal،

برای دسترسی قانونی و آسان به بیش از ۵۰،۰۰۰ کتاب الکترونیک و کتاب صوتی فارسی اپلیکیشن کتابراه را، رایگان نصب کنید.

کتابراه، دانلود کتاب الکترونیک و صوتی
مشاهده

دانلود رایگان کتاب با کتاب سبز

کتاب سبز بزرگترین مرجع رایگان دانلود کتاب الکترونیکی با بیش از ۱۰،۰۰۰ کتاب، کتاب صوتی و رمان است. با کتاب سبز در تمامی موضوعات مانند داستان و رمان، مجله، موفقیت و روانشناسی، تاریخی، کامپیوتر، علمی، دانشگاهی، کتاب صوتی و...کتاب برای دانلود قرار داده شده است. دانلود کتاب‌ها با فرمت PDF یا MP3 است. تمامی کتاب‌های موجود با در نظر گرفتن حقوق مولفان برای دانلود رایگان انتشار یافته‌اند. تمامی مولفان می‌توانند کتاب‌ها و مقالات با ارزش خود را برای انتشار رایگان به کتاب سبز ارسال کنند.