دسته‌بندی کتاب‌ها
آپلود کتاب

دانلود رایگان PDF سند ملی آموزش 2030 جمهوری اسلامی ایران

کانال تلگرام کتاب سبز
عضویت

معرفی سند ملی آموزش 2030 جمهوری اسلامی ایران

سند آموزش ۲۰۳۰ یونسکو در آذر سال ۹۵ در ایران رونمایی شده است.
در سپتامبر 2015 (شهریور 94)، اهداف دستور کار مبانی توسعه پایدار 2030 که 17 هدف اصلی و 169 هدف فرعی دارد جهت اقدام عملی همه کشورها برای تحقق حکومت یک‌پارچه در سازمان ملل ارائه شد.

رهبران کشورهای عضو سازمان ملل، در سپتامبر 2015 در اجلاس عالی‌رتبه سازمان ملل تعهد کردند دستور کار جهانی توسعۀ پایدار 2030 را در سیاستگذاری‌های کلان خود در سطح ملی از اول ژانویه سال 2016 اجرایی کنند، براین اساس در بخش اهداف آموزشی موضوع آموزش و یادگیری مادام‌العمر باکیفیت، ‌برابر و فراگیر برای همه با محوریت یونسکو تعیین شده است.

سند 2030 درباره برابری آموزشی و رفاهی برای همه مردم جهان است و دولت جمهوری اسلامی ایران در تعامل با آن، از "حق تحفظ" استفاده کرده و رسماً اعلام داشته است هیچ تعهدی به مفادی که با دین و فرهنگ مردم ایران متضاد باشد، ندارد.

در بررسی سند آموزش 2030 مواردی از جمله توسعه پیش دبستانی، حمایت از تحصیل رایگان و افزایش کیفیت آموزش مشاهده می‌شود که این موارد عمدتاً به نفع آموزش‌وپرورش ایران است.

در برخی شایعات در مورد سند 2030 بیان شده کتابی با عنوان "لک لکی در کار نیست" چاپ شده است. کتاب "لک لکی در کار نیست" اصلاً در کار نیست. این که می گویند آموزش و پرورش آن را چاپ کرده است، دروغ می باشد. اگر چنین چیزی بود، چرا از مهر سال گذشته که سال تحصیلی آغاز شده، کسی خبردار و معترض نبوده است!

دولت ایران سند 2030 را پذیرفته ولی نه به صورت محرمانه، این سند در یونسکو مطرح شده است و اساساً نمی توان آن را محرمانه نگه داشت؛ پیشتر نیز خبر مربوط به این سند منتشر شده است.

سند 2030، یک توصیه نامه است که یونسکو به کشورهای جهان داده است و کشورها می توانند بدان عمل کنند یا نکنند و اساساً امضایی در کار نیست که محرمانه باشد یا نباشد!

دولت جمهوری اسلامی ایران، اهداف انسانی این سند مانند برابری رفاهی و آموزشی و توسعه عدالت (مانند گسترش آموزش برای همه کودکان و مقاوم سازی مدارس) را دنبال می کند و اگر در جایی، نکته ای خلاف دین و فرهنگ ایرانیان وجود داشته باشد، نسبت به آن متعهد نیست چرا که از قاعده حقوقی "حق تحفظ" استفاده کرده و  آن را رسماً و کتباً اعلام کرده است.

اهداف کلی سند 2030:

هدف اصلی ۱. پایان دادن به فقر در همۀ اشکال آن و در همه جا
هدف اصلی ۲. پایان دادن به گرسنگی، تحقّق امنیّت غذایی و تغذیۀ بهتر و توسعۀ کشاورزی پایدار
هدف اصلی ۳. تضمین دارا بودن زندگی توأم با سلامت و ترویج رفاه برای همه و در تمامی سنین
هدف اصلی ۴. تضمین آموزش با کیفیت، برابر و فراگیر و ترویج فرصتهای یادگیری مادام العمر برای همه
هدف اصلی ۵. دستیابی به تساوی جنسیتی و توانمندسازی همۀ زنان و دختران
هدف اصلی ۶. تضمین دسترسی به آب و مدیریت پایدار آب و بهداشت برای همه
هدف اصلی ۷. تضمین دسترسی به منابع انرژی مقرون به صرفه، مطمئن، پایدار و نوین
هدف اصلی ۸. ترویج رشد اقتصادی ماندگار، فراگیر و پایدار، اشتغال کامل و بهره‌ور، و اشتغال شرافتمندانه برای همه
هدف اصلی ۹. ساختن زیربنای مقاومتی، ترویج صنعتی‌‌سازی پایدار و فراگیر و ترویج نوآوری
هدف اصلی ۱۰. کاهش نابرابری در درون و میان کشورها
هدف اصلی ۱۱. تبدیل شهرها و سکونت‌گاه‌های انسانی به مکانهای همه‌شمول، امن، مقاوم و پایدار
هدف اصلی ۱۲. تضمین الگوهای پایدار تولید و مصرف
هدف اصلی ۱۳. اقدام فوری برای رویارویی با تغییر اقلیم و آثار آن
هدف اصلی ۱۴. حفاظت و استفادۀ پایدار از اقیانوس‌ها، دریاها و منابع دریایی برای توسعۀ پایدار
هدف اصلی ۱۵. پاسداشت، احیاء و ترویج استفادۀ پایدار از بوم‌سازگان‌های زمینی، مدیریت پایدار جنگل‌ها، مبارزه با بیابان‌زایی و توقّف و معکوس‌سازی روند تخریب (یا فرسایش) زمین و همچنین متوقف ساختن تخریب‌
هدف اصلی ۱۶. ترویج جوامع صلح جو و فراگیر برای توسعۀ پایدار، برقراری امکان دسترسی به عدالت برای همه و ایجاد مؤسسات مؤثر، پاسخ گو و فراگیر در همۀ سطوح
هدف اصلی ۱۷. تقویت ابزار اجرا و احیای همکاری‌های جهانی برای تحقّق توسعۀ پایدار

کلمات کلیدی: دانلود سند 2030، سند 2030 یونسکو، سند آموزش 2030، شایعاتی که درباره سند 2030،

برای دسترسی قانونی و آسان به بیش از ۵۰،۰۰۰ کتاب الکترونیک و کتاب صوتی فارسی اپلیکیشن کتابراه را، رایگان نصب کنید.

کتابراه، دانلود کتاب الکترونیک و صوتی
مشاهده

دانلود رایگان کتاب با کتاب سبز

کتاب سبز بزرگترین مرجع رایگان دانلود کتاب الکترونیکی با بیش از ۱۰،۰۰۰ کتاب، کتاب صوتی و رمان است. با کتاب سبز در تمامی موضوعات مانند داستان و رمان، مجله، موفقیت و روانشناسی، تاریخی، کامپیوتر، علمی، دانشگاهی، کتاب صوتی و...کتاب برای دانلود قرار داده شده است. دانلود کتاب‌ها با فرمت PDF یا MP3 است. تمامی کتاب‌های موجود با در نظر گرفتن حقوق مولفان برای دانلود رایگان انتشار یافته‌اند. تمامی مولفان می‌توانند کتاب‌ها و مقالات با ارزش خود را برای انتشار رایگان به کتاب سبز ارسال کنند.