دسته‌بندی کتاب‌ها
آپلود کتاب

دانلود رایگان PDF کتاب تساهل و تسامح

کانال تلگرام کتاب سبز
عضویت

معرفی کتاب تساهل و تسامح

انسان، همواره با انبوهى از پرسش هاى فکرى و چالش هاى رفتارى روبه رو است که عقل او تنها توان حل پاره اى از آنهارا دارد و در بسیارى از آنها اسیر غرایز، خواسته ها، تلقین ها و ده ها عوامل روانى و اجتماعى است. نکته ى قابل توجه این است که، هر یک از این پاسخ ها و رفتارها در سعادت و کمال آدمى تأثیرگذارند; پس ارزش گذارى معرفت و رفتار، ضرورت غیر قابل انکارى است که نیازمندى به ملاک ها و معیارهاى معرفت شناختى و اخلاقى را مستحکم مى سازد.

بخش عمده ى این پرسش ها به حوزه ى انسان شناسى مربوط است. چیستى و معنایابى زندگى، عقلانیت نظام هاى اجتماعى، ترابط انسان شناسى با خداشناسى، راه نماشناسى و فرجام شناسى، مفهوم از خود بیگانگى، ساحت هاى گوناگون انسان، خیر یا شر بودن طبیعت انسانى، فطرت و شخصیت، کرامت ذاتى و اکتسابى انسان، جبر و اختیار، کمال نهایى و رابطه ى افعال آدمى با سعادت و شقاوت اخروى، گوشه هایى از این پرسش ها است.

مسأله ى تساهل و تسامح (tolerance) که به معناى عدم مداخله نسبت به اعمال و عقاید غیر پسندیده به کار مى رود، از مهم ترین پرسش هاى انسان شناختى است که برخى به دلیل وجود تنوع و اختلاف فراوان میان انسان ها به آن رو آورده اند.

اومانیسم یا انسان مدارى، یکى از مکاتب دوران مدرنیسم است که از مؤلفه هایى چون آزادى خواهى، سکولاریزم و تسامح و تساهل مطلق شکل گرفته است; بنابراین، تساهل و تسامح از مهم ترین مؤلفه ها و مبانى اومانیسم است که به کلى با تعالیم ادیان آسمانى، به ویژه اسلام، ناسازگار و متضاد است.

تساهل و تسامح مطلق، زاییده ى نسبى گرایى معرفتى و ارزشى است که با معرفت شناسى واقع گرایانه و بینش اسلامى، ناسازگار است; زیرا اصولاً کفر و الحاد، با اسلام، موضعى آشتى ناپذیر دارد و اسلام نیز، هیچ گونه عقیده و رفتار ناشایست و کفرآلود را جایز نمى شمارد.

آنچه براى خوانندگان عزیز مهم است، دانستن چیستى و پیشینه و مبانى شکل گیرى تساهل گرایى در غرب، از جمله: مبانى هستى شناختى، معرفت شناختى و انسان شناختى، دامنه و قلمرو تساهل و تسامح و رابطه ى آن با حکومت اسلامى، گفت و گوى تمدن ها و دهکده ى جهانى، مدرنیسم، آزادى و... است.

محقق محترم این پژوهش، جناب حجت الاسلام محمد تقى اسلامى، تلاش نموده است تا این رسالت را به انجام رساند و عرصه هاى مذکور را براى خوانندگان عزیز تبیین نماید و به پرسش هاى تساهل و تسامح پاسخ گوید. امید است مورد توجه خوانندگان عزیز قرار گیرد و با نقد عالمانه ى آنان بالنده تر گردد.

کلمات کلیدی: انسان، فلسفه، انسان شناسی، اخلاق، اومانیسم، سکولاریزم، اسلام،

برای دسترسی قانونی و آسان به بیش از ۵۰،۰۰۰ کتاب الکترونیک و کتاب صوتی فارسی اپلیکیشن کتابراه را، رایگان نصب کنید.

کتابراه، دانلود کتاب الکترونیک و صوتی
مشاهده

دانلود رایگان کتاب با کتاب سبز

کتاب سبز بزرگترین مرجع رایگان دانلود کتاب الکترونیکی با بیش از ۱۰،۰۰۰ کتاب، کتاب صوتی و رمان است. با کتاب سبز در تمامی موضوعات مانند داستان و رمان، مجله، موفقیت و روانشناسی، تاریخی، کامپیوتر، علمی، دانشگاهی، کتاب صوتی و...کتاب برای دانلود قرار داده شده است. دانلود کتاب‌ها با فرمت PDF یا MP3 است. تمامی کتاب‌های موجود با در نظر گرفتن حقوق مولفان برای دانلود رایگان انتشار یافته‌اند. تمامی مولفان می‌توانند کتاب‌ها و مقالات با ارزش خود را برای انتشار رایگان به کتاب سبز ارسال کنند.