دسته‌بندی کتاب‌ها
آپلود کتاب

دانلود رایگان PDF کتاب عقل و عقل عقل

کانال تلگرام کتاب سبز
عضویت

معرفی کتاب عقل و عقل عقل

کتاب عقل و عقلِ عقل نوشته‌ی فریتیوف شوان مجموعه هفت مقاله از کتاب‌های مختلف این حکیم و عارف سوئیسی است که همگی آن‌ها کم و بیش به موضوع فلسفه قدیم و جدید مربوط است.

این هفت مقاله عبارتند از: تصرف غلط در دو معنی انضمامی و انتزاعی، عقلی مسلکی و شبه عقلی مسلکی، گفتگوی یونانی مشربان و مسیحیان، درباره دلایل اثبات وجود خداوند متعال، دلیل مبتنی بر تصور جوهر، تفکر و تمدن، تعبد و تعقل. نگاه شوان در این کتاب به فلسفه، یادآور نگاه اکثر صوفیان دوره‌های گذشته است. فلسفه فعالیت عقلی بسیار مهمی است، اما برای رسیدن به حقیقت نهایی باید از محدودیت آن گذر کرد.

فریتیوف شوان (Frithjof Schuon) به عنوان سرشناس‌ترین نماینده مکتب جاودانگی دین و فیلسوفی است که در گرایش متافیزیکی شانکارا و افلاطون شهرت دارد در طول 50 سال گذشته، بیش از 20 کتاب با موضوعات متافیزیک و معنویت نوشته است. علاوه بر این، به طور منظم برای مجلات دین‌ شناسی تطبیقی در اروپا و امریکا مقالاتی ‌نگاشته است.

فریتیوف شوان، پس از پذیرش دین اسلام نام شیخ عیسی نورالدین احمد را برای خود برگزید، در سحرگاه پنجم ماه میِ 1998 در خانه‌اش در بلومینگتون در ایالت ایندیانای آمریکا در حالی‌که تسبیح به دست ذکر سحرگاهی را بر لب داشت، درگذشت و در جنگلی نزدیک محل اقامتش به خاک سپرده شد. مهم‌ترین آثار او، گذشته از "منطق و تعالی" عبارتند از : وحدت متعالی ادیان، چشم دل، مناظر معنوی و واقعیات انسانی، طبقات و نژادها، گنوسیس ‌ حکمت الوهی، مقامات حکمت، زبان خودی، شناخت اسلام، تمثلات روح، نظری بر جهان‌های کهن، در پیِ آیین بودا، ابعاد اسلام، اسلام و حکمت خالده، گوهر و صدف تصوف، مغز و پوسته‌ی ادیان، طریقت باطنی به منزله‌ مبدأ و به منزله‌ راه، از خدا تا انسان، مسیحیت / اسلام جستارهایی در باب وحدت ‌گرایی باطنی، و در پیِ دین جاویدان.

آثار شوان در نوشته‌های پژوهشی و فلسفی بسیاری مورد نقد و بررسی قرار گرفته و تحسین دانشمندان و صاحب‌ نظران این حوزه را برانگیخته است.

در بخشی از کتاب عقل و عقلِ عقل می‌خوانیم:

کارسازی استدلال مابعد‌الطبیعی در حقیقت در گرو دو شرط است، یکی اندرونی و دیگر بیرونی: از یک طرف تیزی و ژرفی خرد، و از طرف دیگر اعتبار و یا وسعت اخباری که در دست است. به این دو شرط در دایره‌ی عقلی مسلکی به تمامی وفا کرده نمی‌شود، چه شرط اول چه بسا کشف صریح را در ورای روال‌های غیر‌مستقیم عقل بحثی طلب کند و مورد اطلاق شرط دوم تنها امور جزوی حسی و تفسی نیست، بلکه چه بسا جلوه‌ی فوق طبیعی - فوق‌طبیعی غیر از خلاف عقل است - وحی را هم لازم آورد. عقلی مسلک نه آن است که در سایه خرد جامع و فرامنطقی و بر پایه معلومات ضروری - معلوماتی که در مورد اشیاء بیرون از حدود تجربه مشترک عموم، از مأخذ سنت است - به استدلال می‌پردازد؛ بلکه برعکس، آن است که هر مسئله را حتى با انکار اصل وجود آن مسئله، به وسیله منطق تنها و براساس برخی امور جزوی که به دلخواه خود به کار برده است، به گمان خود حل تواند کرد.

پس هر عقلی مسلکی تمام عیار، بنا به تعریف غلط خواهد بود؛ از آن‌جا که هرگز امری طرد کرده نمی‌آید، مگر آن‌که امر دیگر در محل آن نهاده شود، به تدارک کشف که غایب است کشش‌های فردی در کار خواهد آمد.

کلمات کلیدی: کتاب فلسفی، دانلود کتاب فلسفی، دانلود کتاب عقل و عقل عقل، Frithjof Schuon، کتاب منطق، مفهوم انتزاعی، انتزاعی و انضمامی،

برای دسترسی قانونی و آسان به بیش از ۵۰،۰۰۰ کتاب الکترونیک و کتاب صوتی فارسی اپلیکیشن کتابراه را، رایگان نصب کنید.

کتابراه، دانلود کتاب الکترونیک و صوتی
مشاهده

دانلود رایگان کتاب با کتاب سبز

کتاب سبز بزرگترین مرجع رایگان دانلود کتاب الکترونیکی با بیش از ۱۰،۰۰۰ کتاب، کتاب صوتی و رمان است. با کتاب سبز در تمامی موضوعات مانند داستان و رمان، مجله، موفقیت و روانشناسی، تاریخی، کامپیوتر، علمی، دانشگاهی، کتاب صوتی و...کتاب برای دانلود قرار داده شده است. دانلود کتاب‌ها با فرمت PDF یا MP3 است. تمامی کتاب‌های موجود با در نظر گرفتن حقوق مولفان برای دانلود رایگان انتشار یافته‌اند. تمامی مولفان می‌توانند کتاب‌ها و مقالات با ارزش خود را برای انتشار رایگان به کتاب سبز ارسال کنند.