دسته‌بندی کتاب‌ها
آپلود کتاب

دانلود رایگان PDF کتاب وندیداد

کانال تلگرام کتاب سبز
عضویت

معرفی کتاب وندیداد

کتاب وندیداد یکی از بخش‌های پسین اوستای نو است که برخی از پژوهشگران آن را به کلی جدا و متمایز از دیگر بخش‌ها و نماینده‌ی آیین‌ها و داد گذاری های مغان باختری یا مادی می‌دانند.

از این بخش تاکنون ترجمه‌ی پارسی رسایی که، هم از حیث زبان و هم از نظر یادداشت‌ها و توضیح‌ها و درک و دریافت دشواری‌های فراوان متن، امروزی و علمی باشد و بتواند پرسش‌های خوانندهٔ پژوهندهٔ کنونی را پاسخ گوید، انتشار نیافته است. در گزارش اوستای پورداوود نیز جای وندیداد خالی ماند. استاد گزارش این بخش را در سال‌های اوج کار و کوشش پژوهشی خود به انجام رسانده؛ اما ویرایش و تدوین نهایی آن را موکول به پایان یافتن کار انتشار دیگر بخش‌های گزارش خود کرده بود. وی در پاسخ این پرسش نگارنده که چرا اقدام به انتشار آن نمی‌کند، چنین استدلال می‌کرد که این گزارش چند ده سال پیش صورت پذیرفته و نیازمند بررسی و مقابلهٔ دوباره با متن و منابع مربوط بدان و ویرایشی سرتاسری است که، در سال‌های پیری و ناتوانی، دیگر از وی برنمی آید و انتشار آن را به همان صورتی که هست نیز روا نمی‌داند و امیدوار است که روزی یکی از همکاران و دوستان جوان وی این کار را به نحو شایسته‌ای به سرانجام برساند.

دست نویس سالخوردهٔ گزارش وندیداد تا واپسین روزهای زندگی استاد روی میز کار او بود؛ اما متأسفانه پس از درگذشت وی، دقت کافی در حفظ میراث پژوهشی او به عمل نیامد و آن دست نویس نیز در میان کاغذها و یادداشت‌های دیگر وی پراکنده شد و در نقل و انتقال‌های خانوادگی از میان رفت و بدین سان، کار انتشار گزارش پارسی وندیداد پورداوود به کلی منتفی شد. نگارندهٔ این گفتار که در دو دهه‌ی اخیر دست اندر کار گزارش سرتاسری همه‌ی نوشتارهای اوستایی بود، بر این باور است که در یک پژوهش اوستا شناختی جامع، این بخش از نامه‌ی کهن را نمی‌توان و نباید نادیده انگاشت.

در بخشی از کتاب وندیداد می‌خوانیم:

1
زرتشت از اهوره مزدا پرسید:
ای اهوره مزدا!‌ ای سپند‌ترین مینواای دادار جهان آستومند ا‌ای آشون!
تو - که اهوره مزدایی - جز من - که زرتشتم - نخست با کدام یک از مردمان، همپرسگی کردی؟
کدامین کس بود که تو دین اهوره و زرتشت را بدو فراز نمودی؟

2
اهوره مزدا پاسخ گفت:
ای زرتشت اشون!
جمهور چهر خوب رمه، نخستین کس از مردمان بود که پیش از تو - زرتشت - من - اهوره مزدا - با او همپرسگی کردم و آنگاه دین اهوره و زرتشت را بدو فراز نمودم.

کلمات کلیدی: کتاب اوستا، اوستا شناختی، اوستای نو، موبدان زرتشتی، نوشتارهای اوستایی، بخشی از کتاب اوستا، متن هایی از کتاب اوستا، اوستای سال نو، وندیداد، متن وندیداد، خرید کتاب وندیداد، pdf وندیداد، احکام وندیداد، ترجمه وندیداد،

برای دسترسی قانونی و آسان به بیش از ۵۰،۰۰۰ کتاب الکترونیک و کتاب صوتی فارسی اپلیکیشن کتابراه را، رایگان نصب کنید.

کتابراه، دانلود کتاب الکترونیک و صوتی
مشاهده

دانلود رایگان کتاب با کتاب سبز

کتاب سبز بزرگترین مرجع رایگان دانلود کتاب الکترونیکی با بیش از ۱۰،۰۰۰ کتاب، کتاب صوتی و رمان است. با کتاب سبز در تمامی موضوعات مانند داستان و رمان، مجله، موفقیت و روانشناسی، تاریخی، کامپیوتر، علمی، دانشگاهی، کتاب صوتی و...کتاب برای دانلود قرار داده شده است. دانلود کتاب‌ها با فرمت PDF یا MP3 است. تمامی کتاب‌های موجود با در نظر گرفتن حقوق مولفان برای دانلود رایگان انتشار یافته‌اند. تمامی مولفان می‌توانند کتاب‌ها و مقالات با ارزش خود را برای انتشار رایگان به کتاب سبز ارسال کنند.