دسته‌بندی کتاب‌ها
آپلود کتاب

دانلود رایگان PDF کتاب بخشی از میراث مشترک بشری در زبان پارسی و همسایگان دور و نزدیک

کتاب‌های مرتبط

مشاهده همه »
کانال تلگرام کتاب سبز
عضویت

معرفی کتاب بخشی از میراث مشترک بشری در زبان پارسی و همسایگان دور و نزدیک

بشر به عنوان موجودی گروه زیست، ناچار از بده بستان است. این بده بستان ها همواره بوده و خواهند بود. اشاره به نمونه هایی از این ارتباطات در زمینه ی بنیادی ترین برساخت او، یعنی زبان، اشاره به برتری یک قوم بر دیگری نخواهد بود، اما می تواند کمکی باشد به فهم و درک حرکت فرهنگ و فناوری از یک سو به سویی دیگر در عر ض جغرافیا و طول تاریخ در لحظه ای از زمان و از سویی به سوی های دیگر در لحظه ای دیگر.

همه ی اقوام همسایه، از یکدیگر یاد میگیرند، چه در صلح و چه در جنگ.ن کته این است که هنگام اقتباس یا رونویسی از دست یکدیگر، هر قومی تلاش می کند تا پدیده ی تازه ی فرهنگی تمدنی را آنچنان دستکاری کند که ردّی از اقتباس و کپی برداری و گرته برداری در آن باقی نگذارد. یعنی همه تلاش میکنند پدیده ی تازه را از آن خود خود معرفی کنند و اثری از خالق اولیه ی آن پدیده باقی نگذارند و البته گاهی اوقات نیز، محدودیت های ساختاری زبان وام گیرنده است که برخی تغییرات در واژه ی اصلی را گریز ناپذیر می کند. مثلا یک ژاپنی نمی تواند علی را مثل ایرانیان تلفظ کند و بجای آن میگوید: "آری" میبینیم علی به کلمه ای بدل میشود که بازشناسی آن دشوار است.

همین تحولات زبانی، باعث شده است نزدیکی ها و تمایل اقوام به یکدیگر لاپوشانی شود، بطوریکه کشف و درک آنها بسیار مشکل گردد. تلاش در جهت "ردّ گم کنی "تاریخی از اقتباس ها و سرقت های فرهنگیی اقوام از یکدیگر، در خدمت هویت سازی خودی ناخودی قرار میگیرد و همین هویت های دست ساز هستند که بخوبی می توانند در هنگام نیاز به یاری مقاصد جنگ طلبانه ی حکومت ها بیایند. حکومت ها، هنگامی که از حل مشکلات خود ساخته یا ملت دولت ساخته برنمی آیند و امید خود را به بقا ازدست رفته می بینند، بعنوان آخرین راه حلّ تداوم بقا، بر روی مفاهیم هویت و خودی ناخودی مانور داده و جنگها را سازمان و سامان میدهند تا مفرّی پیدا شود برای دست و پا بستگی کارکردیشان در حل مسائل واقعی مردم.

کلمات کلیدی: کلمات فارسی، لغات خارجی در زبان فارسی، تحولات زبان فارسی، میراث زبان فارسی، کلمات خارجی در فارسی،

برای دسترسی قانونی و آسان به بیش از ۵۰،۰۰۰ کتاب الکترونیک و کتاب صوتی فارسی اپلیکیشن کتابراه را، رایگان نصب کنید.

کتابراه، دانلود کتاب الکترونیک و صوتی
مشاهده

دانلود رایگان کتاب با کتاب سبز

کتاب سبز بزرگترین مرجع رایگان دانلود کتاب الکترونیکی با بیش از ۱۰،۰۰۰ کتاب، کتاب صوتی و رمان است. با کتاب سبز در تمامی موضوعات مانند داستان و رمان، مجله، موفقیت و روانشناسی، تاریخی، کامپیوتر، علمی، دانشگاهی، کتاب صوتی و...کتاب برای دانلود قرار داده شده است. دانلود کتاب‌ها با فرمت PDF یا MP3 است. تمامی کتاب‌های موجود با در نظر گرفتن حقوق مولفان برای دانلود رایگان انتشار یافته‌اند. تمامی مولفان می‌توانند کتاب‌ها و مقالات با ارزش خود را برای انتشار رایگان به کتاب سبز ارسال کنند.