دسته‌بندی کتاب‌ها
آپلود کتاب

دانلود رایگان PDF کتاب طراحی سیستم‌های اعلام حریق

کتاب‌های مرتبط

مشاهده همه »
کانال تلگرام کتاب سبز
عضویت

معرفی کتاب طراحی سیستم‌های اعلام حریق

کتاب طراحی سیستم‌های اعلام حریق به قلم سید مهدی انوار به بررسی و معرفی کلیه مراحل و الزامات برای طراحی سیستم‌های اعلام حریق می‌پردازد.

رعایت نکردن اصول ایمنی و عدم پیش‌گیری از وقوع حوادث گذشته از امکان تجربه ناگوار موارد جانی، همواره مبالغ زیادی را برای جبران خسارت‌های مالی می‌طلبد که با صرف هزینه ناچیز می‌توان از وقوع آن‌ها جلوگیری کرد. آتش سوزی یک حادثه زیان‌بار است که بیشتر مواقع تبدیل به یک فاجعه هولناک می‌گردد. در اثر آتش سوزی جان انسان‌های زیادی گرفته می‌شود و آسیب‌های مالی فراوان و حتی در بعضی موارد جبران‌ناپذیر به افراد و جامعه وارد می‌گردد و ممکن است مدارک و اسناد با ارزش، آثار فرهنگی، هنری و تاریخی یک تمدن یکباره نابود شوند.

آتش سوزی در کتابخانه دانشکده حقوق دانشگاه تهران در آبان ماه 84 نمونه‌ای از این موارد است که خوشبختانه تلفات جانی نداشت و تنها قسمت محدودی از محتویات فرهنگی آن از بین رفت و این حادثه می‌تواند برای مراکز با ارزش‌تر فرهنگی و تاریخی و با وسعت بیشتر صدمات جانی و مالی و شاید جبران ناپذیر، پیش آید در حالی‌که با هزینه محدود به وسیله سیستم‌های مختلف خودکار اعلام و اطفاء حریق که امروزه برای کاربرد‌های مختلف گسترش و تکمیل شده‌اند می‌توان از وقوع بسیاری از این حوادث ناگوار جلوگیری کرد.

با گسترش شهر‌سازی در کشورمان و تمایل انبوه سازان به ایجاد برج‌های بلند، خطرات آتش سوزی با شدت بیشتری ظاهر می‌شوند. در برج‌های مرتفع عوامل مختلفی باعث ایجاد بحران در هنگام وقوع حریق می‌شوند. هجوم به راه‌های فرار و وسایل ارتباطی برای تخلیه ساختمان و اذدهام در آن مکان‌ها به علت تعدد ساکنین، طولانی بودن راه‌های فرار به دلیل بزرگی و بلندی ساختمان، عدم سهولت دسترسی گروه‌های نجات و آتش نشان‌ها به طبقات فوقانی، گسترش سریع آتش به علت استفاده از مواد آتش‌زا در معماری و دکوراسیون از جمله این عوامل می‌باشند و همچنین وجود جریان‌های هوا به علت کانال‌های عمودی مرتفع بین فضاهای مشترک ساختمان باعث نفوذ و گسترش بسیار سریع شعله‌های آتش و دود و گازهای سمی به مکان‌های مختلف مانند راه‌های فرار و آسانسور‌ها و دیگر مکان‌های مجاور می‌شود و باعث تشدید بحران در زمان آتش سوزی می‌گردد.

همچنین با گسترش روز افزون مراکز صنعتی و وجود پتانسیل فراوان آتش سوزی و انفجار در این مراکز به علت طبیعت مواد انبار شده و یا استفاده از انواع دستگاه‌ها و کوره‌های گرم و سیستم‌های الکتریکی پر‌مصرف در آن مکان‌ها، همواره سرمایه و جان انسان‌های مرتبط با این مراکز در خطر آتش سوزی می‌باشد.

در بخشی از کتاب طراحی سیستم‌های اعلام حریق می‌خوانیم:

سامانه‌های اعلام آدرس‌دهی یا آدرس‌دهی آنالوگ یک محل حفاظت شده وقتی ایده‌آل هستند که در ساختمان‌های زیبا و جذاب، خودشان را محدود به کابل و اتصالات قطع‌شدنی نکنند.

کنترل پانل به محض دریافت یک پیام اضطراری از دیتکتور‌ها و یا کلید‌های اعلام اولین کاری که باید انجام دهد این است که اشخاص را از وضعیت اضطراری آگاه سازد. تجهیزات آلارم بر دو نوع هستند، شنیدنی و دیدنی، وسایل آگاه‌سازی ساکنین شامل انواع آلارم‌های دیدنی و شنیدنی ابتدایی‌ترین وسایل هشدار‌دهنده هستند. معمول‌ترین نوع آلارم، شنیدنی است. در مواردی که شنیدن صدا مشکل است یا اینکه نویز محیط بیشتر از 90dBA می‌باشد و صدای اعلام شنیده نمی‌شود و یا در محیط حفاظت شده از اسباب ضد‌صدا استفاده می‌شود و یا شرایط به گونه‌ای است که باید از صدا ساز‌هایی استفاده کرد که بلندی صدای آن‌ها می‌تواند به سیستم شنوایی ساکنین صدمه وارد کند از نوع دیدنی کمک گرفته می‌شود.

زنگ عمومی‌ترین و آشناترین صدای آلارم است و برای بیشتر ساختمان‌ها مناسب است. انواع بوق و آژیر انتخاب دیگری هستند که برای مکان‌هایی که به صدای بلند نیاز دارند مناسب هستند. زنگ ریتمیک را می‌توان در جاهایی که به آلارم ملایم نیاز است مانند تاتر و مکان‌های درمانی بکار برد. از بلندگو‌ها می‌توان برای جا‌هایی که می‌خواهیم پیغام ضبط شده‌ای پخش کنیم استفاده کرد. آن‌ها خصوصا برای ساختمان‌های بزرگی که می‌خواهیم تخلیه ساختمان فاز به فاز صورت گیرد مناسب هستند. بلند‌گو‌ها همچنین در پخش اطلاعیه آدرس‌های اضطراری برنامه‌پذیر می‌باشند.

کلمات کلیدی: آتش سوزی، ایمنی، سیستم های اعلام حریق، آموزش نصب سیستم اعلام حریق، انواع سیستم های اعلام حریق، سیستم اعلام حریق چیست، اجزای سیستم اعلام حریق، سیم کشی اعلام حریق، سیستم اعلام حریق آدرس پذیر، مقاله سیستم اعلام حریق، اعلان حریق،

برای دسترسی قانونی و آسان به بیش از ۵۰،۰۰۰ کتاب الکترونیک و کتاب صوتی فارسی اپلیکیشن کتابراه را، رایگان نصب کنید.

کتابراه، دانلود کتاب الکترونیک و صوتی
مشاهده

دانلود رایگان کتاب با کتاب سبز

کتاب سبز بزرگترین مرجع رایگان دانلود کتاب الکترونیکی با بیش از ۱۰،۰۰۰ کتاب، کتاب صوتی و رمان است. با کتاب سبز در تمامی موضوعات مانند داستان و رمان، مجله، موفقیت و روانشناسی، تاریخی، کامپیوتر، علمی، دانشگاهی، کتاب صوتی و...کتاب برای دانلود قرار داده شده است. دانلود کتاب‌ها با فرمت PDF یا MP3 است. تمامی کتاب‌های موجود با در نظر گرفتن حقوق مولفان برای دانلود رایگان انتشار یافته‌اند. تمامی مولفان می‌توانند کتاب‌ها و مقالات با ارزش خود را برای انتشار رایگان به کتاب سبز ارسال کنند.