دسته‌بندی کتاب‌ها
آپلود کتاب

دانلود رایگان PDF کتاب یافته‌های ادبی

کانال تلگرام کتاب سبز
عضویت

معرفی کتاب یافته‌های ادبی

کتاب یافته‌های ادبی به قلم نصراله احمدی مهر و زینب بیات مجموعه‌ای از اصطلاح‌ها، تعبیرها و پرسش‌ و پاسخ‌های زبان شیرین فارسی است.

در بخشی از کتاب یافته‌های ادبی می‌خوانیم:

خلبان
«خله» اسم آلت از مصدر خلیدن است که یکی از معانی آن فرو بردن در چیزی است. به همین جهت خله را به معنی پارویی که در قایقرانی استفاده می‌شود، آورده‌اند؛ زیرا که خله در آب فرو می‌رود و کسی که این خله را به کار می‌برد (پاروزن قایق) «خله بان» نامیده‌اند. در زبان‌های اروپایی و بیشتر در فرانسه کلمه pilote را که در اصل به معنی راهنمای کشتی است، درباره هواپیما هم به کار برده‌اند و هدایت‌کننده هواپیما راpilote نامیده‌اند. در زبان فارسی هم این کلمه خله‌بان را با حذف «هاء» در وسط آن به معنی هدایتگر هواپیما به کار بردند.

کار نیکو کردن از پر کردن است!
این جمله برگرفته از داستان بهرام گور و کنیزک چینی در هفت پیکر نظامی است. در این داستان، کنیزک برای اثبات نقش تمرین و ممارست، گوساله‌ای را هر روز بر دوش می‌کشید و از پله‌ها بالا می‌رفت. بعدها که این گوساله به گاو تبدیل شد، این کار تعطیل نشد و کنیزک بدون زحمتی می‌توانست آن را بالا ببرد. «پر» در این جمله به معنای بسیار و زیاد است؛ مانند پرسود، پرمخاطب، پرهزینه، پرکار، پرمصرف. بنابراین معنای جمله به این صورت است: «با تمرین و ممارست زیاد، می‌توان کاری را خوب و با مهارت انجام داد.» برخی این ضرب‌المثل را این گونه نیز می‌خوانند: «کار، نیکو کردن از پر کردن است.»

کلمات کلیدی: معنی اصطلاحات فارسی، تاریخچه کلمات فارسی، دانلود کتاب ریشه یابی کلمات فارسی، ریشه شناسی واژگان فارسی، ریشه لغات فارسی، فرهنگ لغت فارسی، فرهنگ لغت، دانلود فرهنگ لغت فارسی، فرهنگ فارسی، ریشه شناسی کلمات فارسی pdf، اصطلاحات فارسی قدیمی، فرهنگ اصطلاحات فارسی، دانلود کتاب اصطلاحات فارسی،

برای دسترسی قانونی و آسان به بیش از ۵۰،۰۰۰ کتاب الکترونیک و کتاب صوتی فارسی اپلیکیشن کتابراه را، رایگان نصب کنید.

کتابراه، دانلود کتاب الکترونیک و صوتی
مشاهده

دانلود رایگان کتاب با کتاب سبز

کتاب سبز بزرگترین مرجع رایگان دانلود کتاب الکترونیکی با بیش از ۱۰،۰۰۰ کتاب، کتاب صوتی و رمان است. با کتاب سبز در تمامی موضوعات مانند داستان و رمان، مجله، موفقیت و روانشناسی، تاریخی، کامپیوتر، علمی، دانشگاهی، کتاب صوتی و...کتاب برای دانلود قرار داده شده است. دانلود کتاب‌ها با فرمت PDF یا MP3 است. تمامی کتاب‌های موجود با در نظر گرفتن حقوق مولفان برای دانلود رایگان انتشار یافته‌اند. تمامی مولفان می‌توانند کتاب‌ها و مقالات با ارزش خود را برای انتشار رایگان به کتاب سبز ارسال کنند.