دسته‌بندی کتاب‌ها
آپلود کتاب

دانلود رایگان PDF کتاب سادات هزار جریب: سلسه‌ای شیعی در شرق مازندران

کانال تلگرام کتاب سبز
عضویت

معرفی کتاب سادات هزار جریب: سلسه‌ای شیعی در شرق مازندران

کتاب سادات هزار جریب سلسله‌ای شیعی در شرق مازندران اثری از سید محمد عمادی حائری رساله‌ای است درباره سلسله عمادی که در منطقه هزار جریب واقع در میان سمنان و طبرستان در قرن هشتم و نهم صاحب دولت محلی بودند این کتاب توسط انتشار میراث مکتوب منتشر گردید
منطقه هزار جریب جایی میان سمنان و طبرستان، منطقه‌ای که ولایت قومش شامل آن هم می‌شود، از سرزمین‌هایی است که با ضعف سلسله ایلخانی و نابودی آن در اختیار یکی از رهبران محلی سادات با نام سید عماد الدین قرار گرفت. ظهیرالدین مرعشی رهبر دیگری از همین سادات بود که در مازندران قیام کرد و دولت محلی بزرگ‌تری برپا کرد. این دو رهبر محلی، شیعه امامی اما تحت سایه آموزه‌های تصوف بودند. سید علی کیا از رهبران سادات و زیدی مذهب بود که در گیلان علم قیام برافراشت. بدین ترتیب این نواحی در اختیار سادات و دولت‌های محلی آنان قرار گرفت.
تاکنون درباره سید علی کیا و سید ظهیرالدین مرعشی اطلاعات فراوانی در اختیار بود اما درباره سید عمادالدین جز به صورت پراکنده چیز چندانی دانسته نبود. این دولت محلی که باید او را دولتی شیعی و امامی دانست، بر اساس این پژوهش، رهبری آن با توجه به قدرت تیمور به دیدار وی شتافت و از روی مصلحت اندیشی دولت پایدار یافت. پسر وی سید عزالدین همراه تیمور در فتح حلب نیز به سال 802 شرکت کرد. سید عماد در سال 803 درگذشت و فرزندش عزالدین ارتباط با شاهرخ تیموری را ادامه داد. از سوی دیگر دو خانواده مرعشی و عمادی با یکدیگر ارتباط داشته و همکاری‌های سیاسی می‌کردند. سید عزالدین در سال 827 درگذشت و خانواده وی به صورت حاکمان محلی به نفوذ و سلطه خود ادامه دادند.
نویسنده شرح حال این خاندان را در گذر تاریخ ادامه داده و تلاش کرده است تا بر اساس اطلاعات پراکنده‌ای که از این خانواده در متون پسین یافت شده، تاریخ دقیق دولت آنان را بازسازی کند. قبر میرعماد به عنوان سر سلسله این خانواده در روستای وری در سه کیلومتری شمال کیا سر (مرکز چهاردانگه) زیارتگاه است. این کتاب یا مقاله با چند پیوست ادامه می‌یابد که توضیحاتی درباره برخی از خطاهای تاریخی در نسب سادات میرعماد و اطلاعات جغرافیایی درباره منطقه هزار جریب است.

کلمات کلیدی: سادات عمادی مازندرانی، مازندران، سید عماد الدین، تیمور، سید عز الدین، سادات هزار جریب، میر عماد الدین،

برای دسترسی قانونی و آسان به بیش از ۵۰،۰۰۰ کتاب الکترونیک و کتاب صوتی فارسی اپلیکیشن کتابراه را، رایگان نصب کنید.

کتابراه، دانلود کتاب الکترونیک و صوتی
مشاهده

دانلود رایگان کتاب با کتاب سبز

کتاب سبز بزرگترین مرجع رایگان دانلود کتاب الکترونیکی با بیش از ۱۰،۰۰۰ کتاب، کتاب صوتی و رمان است. با کتاب سبز در تمامی موضوعات مانند داستان و رمان، مجله، موفقیت و روانشناسی، تاریخی، کامپیوتر، علمی، دانشگاهی، کتاب صوتی و...کتاب برای دانلود قرار داده شده است. دانلود کتاب‌ها با فرمت PDF یا MP3 است. تمامی کتاب‌های موجود با در نظر گرفتن حقوق مولفان برای دانلود رایگان انتشار یافته‌اند. تمامی مولفان می‌توانند کتاب‌ها و مقالات با ارزش خود را برای انتشار رایگان به کتاب سبز ارسال کنند.