دسته‌بندی کتاب‌ها
آپلود کتاب

دانلود رایگان PDF کتاب فلسفه علم، نظریه سیستم ایده آل

کانال تلگرام کتاب سبز
عضویت

معرفی کتاب فلسفه علم، نظریه سیستم ایده آل

تئوری سیستم ایده آل که در این کتاب در مورد آن بحث می شود، صرفا یک نگرش متفاوت به علم و در چارچوب فلسفه علم می باشد. این نظریه به صورت مستقل برای خوانندگانی عرضه شده است که با موضوعات کلی فلسفه علم آشنایی دارند.

در این دیدگاه، نظریه نیز در چارچوب یک سیستم قرار می گیرد تا چگونگی رشد و تکامل یا انحطاط آن مورد بررسی قرار بگیرد. بدین ترتیب یک سری مفاهیم مورد بحث در فلسفه علم، مانند مشاهده، علیت، احتمال، ریاضی و از همه مهمتر استقرا با زاویه ای جدید مورد کنکاش قرار می گیرد. مغز آدمی سعی می کند انبوه اطلاعاتی که از حواس جمع آوری می شود را به سیستمها تبدیل کند. سپس با انتخاب حالت های ایده آل، سعی در رفع تناقضات موجود در اطلاعات خواهد نمود.

روند علمی شباهت خاصی به این موضوع دارد. نظریه ها سعی در انتخاب سیستمهای ایده آل دارند تا بدین طریق تناقضات از بین برود و نظم موجود در مشاهدات ظاهر شود. هر شخص محققی می تواند با انتخاب ایده آلهای مورد نظر خود، راهی را برای یک بررسی علمی در پیش بگیرد و همانطور که در این تئوری اشاره شده است، حتی شکست در این تحقیق نیز می تواند برای علم مفید باشد. آنچه که از اهمیت زیادی برخوردار است، انعطاف ذهن برای پذیرش ایده آلهای جدید و مناسب است که آدمی را در مسیر علمی قرار می دهد. گزینش سیستمها، سبب تمرکز در مشاهدات می شود. تمرکزی که برای نظریه پردازی الزامی است.

اندیشمندان در تلاش برای طراحی سیستم های ایده آلی هستند که از عمومیت و دامنه بیشتر و بیشتری برخوردار بوده و مشاهدات بیشتر و بیشتری به صورت زیر سیستم آنها باشند. یک سیستم ایده آل تناقضات ظاهری مشاهدات را از میان برداشته و نظم و ارتباط میان آنها را پدیدار می کند. با طرح یک سیستم ایده آل، مشاهدات متمرکز شده و هدفدار میشوند. در طی روند این مشاهدات و آزمایشهای علمی، معمولا انحرافهایی پدیدار می شوند. گاهی به صورت تحلیلی می توان برای چنین انحرافهایی علتهایی را پیش بینی نمود که ما را به سمت مشاهدات و ابزار پیشرفته تر برای مشاهده و آزمایش سوق می دهد. اگر تمام اینها منجر به کشف علتهایی مستقل شود، مسیر علم با اتخاذ روشهای پیشرفته تر در مشاهدات و یا کشف روابط علی جدید، سهم خود را برای رشد دریافت کرده است. گاهی علل مستقل پیدا نمی شوند. بنابراین مشاهدات جدید تحت سیستم ایده آل اولیه قرار نمی گیرند و در وحله اول می توانند با سیستم مستقل و جدیدی توجیه گردند. اما همین موضوع معمولا انگیزه ای برای طرح یک سیستم ایده آل بنیادی تر و عمومی تر می شود که قادر باشد تمامی این سیستمهای مستقل را زیر سیستم خود سازد و البته لازمه اینکار با کشف علل بنیادی و نه تحلیلی صورت می گیرد.

فهرست مطالب:

تعریف سیستم
سیستم نوع اول
سیستم نوع دوم
دقت و انحراف
گزینش یک سیستم
علیت
علیت و احتمال
ریاضی از دیدگاه نظریه سیستم ایده آل
استقرا از دیدگاه نظریه سیستم ایده آل
فرایند تحلیل
مشاهده در چارچوب سیستم ایده آل
مشاهدات اجتماعی در چارچوب سیستم ایده آل

در ضمن در هر فصل با مثالهایی درباره ی موضوع مورد نظر بحث می شود.

کلمات کلیدی: فلسفه علم، نظریه سیستم ها، قانون نیوتن، احتمالات، قانون سقوط آزاد، قوانین فیزیک، فلسفه فیزیک،

برای دسترسی قانونی و آسان به بیش از ۵۰،۰۰۰ کتاب الکترونیک و کتاب صوتی فارسی اپلیکیشن کتابراه را، رایگان نصب کنید.

کتابراه، دانلود کتاب الکترونیک و صوتی
مشاهده

دانلود رایگان کتاب با کتاب سبز

کتاب سبز بزرگترین مرجع رایگان دانلود کتاب الکترونیکی با بیش از ۱۰،۰۰۰ کتاب، کتاب صوتی و رمان است. با کتاب سبز در تمامی موضوعات مانند داستان و رمان، مجله، موفقیت و روانشناسی، تاریخی، کامپیوتر، علمی، دانشگاهی، کتاب صوتی و...کتاب برای دانلود قرار داده شده است. دانلود کتاب‌ها با فرمت PDF یا MP3 است. تمامی کتاب‌های موجود با در نظر گرفتن حقوق مولفان برای دانلود رایگان انتشار یافته‌اند. تمامی مولفان می‌توانند کتاب‌ها و مقالات با ارزش خود را برای انتشار رایگان به کتاب سبز ارسال کنند.